Heiåvegen (30.10.2021)

Visits of other PBEs Heiåvegen bom (555m) 30.10.2021 11:51

Rekognoseringstur langs Heiåvegen

Målet for turen var å se lavskrike, men så heldige var vi ikke. Et par grankorsnebb dukket opp og var en god erstatning.

Vi kjørte mot Åmotsdal og tok av ved Fossheim og kjørte opp til garden. Der var det bom, kr 50,- med vipps. Så kjørte vi oppover og innover i flere km til parkeringen. Vi gikk inn fra Småtjønn parkeringen og inn til siste stule på vegen. Fin veg å sykle på når vi skal inn og gå på toppene i området.

Vi sjekket ut inntaket om det var mulig å komme over, men dammen var stengt, men mulig å gå over elva i nedkant.

Det har regnet i det siste så elva ovenfor var det godt med vann. Men å vade over opp ved Krakset hadde gått greit, men kaldt på denne årstida.

Heiåi ved brua ved parkeringen
Småtjønn - parkeringen
Fyljomnuten i sikte
Gryvlun - et turmål en annen dag
Inntak i Heiåi, ikke mulig å gå over dammen, men kan gå i nedkant
Marigrønutan foran oss
Vålånuten
Traktorveg krysser elva, mulig å vade her.
Krakset Sudstaulen med Gryvlun bak
Krakset Sudstaulen med Gryvlun og Føljomsnuten bak
Mye spennende lav

Moro at de har speida litt her

Written by bakken59 30.10.2021 17:18

Veldig flotte turar med utgangspunkt i Heiådalen. Eg har fått med meg fleire, den nyaste i pr var Marigrønuten. Gryvlun er ein flott tur, men finast om ein startar nede ved Slettevad. Fyljomstaulen er ei perle, og Fyljomnuten er morosam. Har også vore på Gunnarstaulnuten og Valanuten, alle herlege turar. Hadde vore moro å gå noko saman her!

Sv: Moro at de har speida litt

Written by siroho 30.10.2021 18:56

Ja, dette var et flott område som jeg helt sikkert kommer til å ta mange turer i. De første turmåla er bestemt og avbildet, så nå er det bare at formen kommer så en orker så lange turer og så mange høydemeter. Gangfarten min er sein, men flott at det er mulig å sykle en del av vegen. Hvis du liker en rolig tur, så hadde det vært flott å tatt en tur sammen, og jeg hadde fått hørt litt mer om lokalhistorien.