Skautstein og Krigstjønnuten (26.10.2021)

Ascents Krigstjønnuten (609m) 26.10.2021 09:47
Skautstein (700m) 26.10.2021 13:30
Øvre Rennetjønn

Krigstjønnuten og Skautstein

To topper var målet i dag på denne fine høstdagen. Det ble tur med godt turfølge, Liv og Kristen.
Vi kjørte opp til parkeringen på Roheim og gikk blåmerket sti i starten. Da vi kom inn på traktorvegen så vi etter en mulighet til å finne inn på en traktorveg som skulle gå i retning Krigstjønnuten. Vi måtte nedover noen meter før vi gikk gjennom skogen og fant traktorsporene, for det var det det var. Dårlige greier å følge. Vi valgt å ta en nytt spor vestover og kom inn i et nytt stort hogsfelt og på rett side av kløfte. Der midt i skogen står det en blå minimorris, hmm hvordan i alle dager har den klart å komme hit.
Vi fulgte ryggen oppover i hogsfeltet, som var veldig greit å gå i, og så inn i skogen rett før toppen.

Det var to topper som var nesten like høye så vi gikk bortom begge. Fint utsikt over Bø som lå i tåka ennå. På høyeste var det en rundt fin kul, men litt glatt å komme opp og ned av pga fuktighet. Samme veg tilbake til traktorvegen som førte oss videre mot Skautstein.

Vi passerte hytta Kirsdalstjønna og fortsatte på fin sti opp til Øvre Rennetjønn. Her var det flott å sitte og nyte freden og roen, flere fine plasser langs vannet.

Så startet myrgåingen fram til Gulnostjønna. Plask, plask i mange lange drag, men Gulnostjønna var en perle så her ble det mat og pause.

Så var det siste økt opp til toppen av Skautstein, slak stigning og det ble villere og villere med sva og krokete furuer. I nærheten av toppen ligger det to parallelle vann. Her må det være fint å bade på sommeren, mye sva og spesielt terreng. En minneplate av Olav O. Kåsine var satt opp. Lurer på hvem det var, lærer og skoggangsmann stod det. Finner ikke noe om han på nettet.

På toppen var det varde og utsikt. Vi gikk samme merket sti tilbake til bilen.

Hogstfeltet nedenfor Krigstjønnut. Skogsområdet med toppen framfor oss
Utsikt øverst i hogstfeltet mot Gaustatoppen
Toppen på Krigstjønnut
Utsikt fra Krigstjønnut mot Bø som ligger i tåke
Utsikt fra Krigstjønnuten
En blå minimorris oppe i skogen
Flott terreng å gå i
Øvre Rennetjønn
Øvre Rennetjønn med såpeglatt
bru
Øvre Rennetjønn med såpeglatt bru
Gulnostjønn
Gulnostjønn med stikryss
Utsikt fra Skautstein
Fine strå i vannkanten på Gulnostjønn
Myrdrag på myrdrag
Siste stikryss før toppen
En av Månetjønnene
Skautstein varden
Skautstein toppområde
Nede på vegen og parkeringen Svalebjørg