Stangefjell og Korpenatten (29.05.2020)

Ascents Stangefjell (306m) 29.05.2020 16:25
Toppen av Stangefjell

Stangefjell og Korpenatten, rundtur med mange avstikkere

Det gjenstår en del turer i Nome og valget ble Stangefjell i dag når Øyvind og Anjing ble med. Vi kjørte til Ulefos Hovedgaaard, museet, og parkerte der. Museet åpner ikke før 17. juni og det er parkering for kulturstien også der, så helt greit å parkere. Vi tuslet grusvegen innover, passerte bommen og fikk et jorde på venstre hånd. Der passerte det en lang mørk levende pinne vegen. Godt når den er så tydelige, hoggormen. Holdt bikkja godt unna, forrige gang gikk det nesten galt, da den skulle leke med den levende pinnen og ble bitt i tunga. Dyrehospital og mye styr, det vil vi ikke oppleve igjen.

Vi fortsatt til der stien tar av til høyre. Her var det rasteplass med krakk og skilt. Stien gikk inn ved kraftledningen og så litt inn i skogen for så ut i kraftlinjetrassen igjen. En gang bommet vi ved å gå mot toppen og masta, men tok oss fort inn igjen.

Vi kom til stidelet og gikk mot Stangefjell. Fin sti oppover, gammel ferdselsåre i starten ved Dammane. Varmt i lia i dag, men det gikk greit opp. Da vi kom opp går stien til turposten men vi skulle til toppen. Vi satte GPS-kursen og gikk bort til en liten knause midt inne i skogen, ikke den store opplevelsen, men da har vi vært der. Det ble samme veg tilbake og så ut til turposten. Litt pause her, men det var dårlig med utsikt. På tur opp møtte vi ei dame som tipset oss om Korpenatten, og fant ut at det ville vi prøve.

Vi gikk tilbake til der vi kom opp og så fortsatte vi bort etter skrenten mot Korpenatten, fint sti å gå på, litt nedover for så en egen sti ut til Korpenatten. Her var det laget til krakker og nydelig åpen utsikt mot Lanna og Eidsfoss sluse. Det ble en pause her også.

Vi gikk så tilbake og så ned lia på fin sti. Kom inn på stien som vi gikk opp rett før vi kom ned til stikrysset og Dammane. Så tuslet vi samme veg tilbake til bilen.

Fin tur i varmt vær, kanskje litt for varmt for en polarhund, men det så ut som han hadde det helt topp, som vanlig. Mye fin flora oppe i lia og liljekonvallen var i full blomst.

Ulefos Hovedgaard
Parkeringen ved Ulefos Hovedgaard
Første del av grusveien fra Ulefos Hovedgaard. Bildet tatt på hjemtur
Årets første hoggorm, heldigvis grei å se denne
Rasteplass der stien tar av fra grusveien
Fint turterreng med god sti og blåmerket til toppen
Toppen
Turposten på Stangefjell med litt utsikt
Utsikten fra turposten
Korpenatten et flott utsiktspunkt på rundturen