Vardefjell og Hantofjell i Lunde (21.05.2020)

Ascents Vardefjellet (390m) 21.05.2020 12:11
Hantofjellet (405m) 21.05.2020 13:26
Varden med Vardefjell
Varden på Hantofjell

Vardefjell og Hantofjell i Lunde

Dagens tur ble valgt for det er to topper på ca 5 km, har maks grense på 6 km om dagen. Vi kjørte til Lunde og videre mot Kjeldal, men tok av mot Hantogrenda etter brua. Her kjørte vi opp til ei sag og parkerte. Det var infoskilt om turene i området og merket med P, men et rotet området med mye skog- og jordbruksutstyr. Det var en som jobbet på saga selv om det var Kristihimmelsfarsdag. Litt lyd, men det var nok bare hobbyaktivitet, så det ut som.

Vi valgte å gå til Vardefjell først og fulgte blåmerket sti oppover og oppover og oppover. Førstedelen på en relativ ny traktorveg i hogsfelt og senere i skogen. Finere og finere utsikt ettersom vi kom høyere og høyere. Til slutt kom vi ut på et området med en del sva, der toppområdet ligger, med varden. Flott utsikt i mange retninger. Det var fint å raste så vi tok en liten pause før vi skulle over på nabotoppen Hantofjell.

Vi gikk ned igjen til ca høyde 250 og der gikk det en sti over til traktorvegen som går i retning Hantofjell. Litt ur siste delen før vi kom ut på traktorvegen. Så var det oppover og oppover igjen. Flere muligheter oppover lia. Prøvde ut et par og var helt greie begge. Da vi kom opp til myra var det merket til Hantofjell utsiktspunktet til høyre, men vi valgte å gå videre mot hovedtoppen, høyeste punkt. Stien gikk inn et skar og jeg var overrasket at den gikk der, for det var ikke merket på kartet. Øverst i skaret tok vi til venstre opp til toppen, uten sti. Helt grei li med blåbærlyng. Fint på toppen her også, men litt mer trær og ikke så åpent, men fin rasteplass med ryggstøe (viktig).

Vi gikk tilbake samme veg ned til myra og traktorvegen, og fortsatte på samme traktorveg helt ned til bilen. Vi angrer litt på at vi ikke var innom utsiktspunktet på Hantofjell, men hørte at det var folk der borte, så vi valgte å gå ned igjen. Møtte ikke et menneske på turen, men flotte stier og merking.

Første utsikten dukker opp over Lunde
På veg oppover i skogen til Vardefjell
Toppområde på Vardefjell
Toppen på Vardefjell med bolten til høyre
Utsikten fra Vardefjell med varden til høyre
Toppen av skaret, her tar vi til venstre etter steinen