Skjenås (10.05.2020)

Ascents Skjenås (385m) 10.05.2020 15:12
Toppen, ser ut som ei gravrøys her

Skjenås

Været var ikke helt stabilt i dag så vi valgte en topp som ikke krevde utsikt eller var grei å gå til selv om det ville regne litt.

Vi kjørte fra Lunde mot Bø og tok inn der det var skiltet Helgetveit. Vi kjørte som mange andre til nesten opp til badeplassen ved Noremtjønna og tok skarpt opp til høyre. Da vi kom opp til krysset der vi skulle parkere var det nå satt opp et skilt om at de ikke ville ha parkering langs veg eller kryss pga store biler som skulle fram. Vi fant oss en plass inne i skogen langt fra veg og kryss på utsiden av bommen.

Derfra startet stien oppover til Skjenås som var merket med grøde trebrikker. Fint å gå her og har vel aldri gått 250 hm med så liten anstrengelse. Så fin og jevn stigninng hovedsaklig i fin furuskog. Mykt underlagt å gå på, helt topp.

Vi kom opp til ei hytte før vi nærmet oss toppen. Kassa for toppen var ikke på toppunktet så det ble en sveiv innom høyeste før vi gikk bort til kassa.

Nedturen valgte vi den andre vegen, så tydelig ATV/traktorspor rett før vi kom bort til kassa. Den gikk helt fint ned lia, men bar preg av litt løsere partier og vi gikk igjennom en del gamle hogstflelt. Passerte ei hytte her også. Bra utsikt over bygda her. Til slutt kom vi ned til et småbruk og fulgte vegen tilbake til bilen. Sannsynlig ei jerpe fløy opp før vi kom ned til husa. Artig. Jeg er ikke tvil om hvilken veg jeg ville ha valgt hvis jeg skulle velge, da ville jeg ha valgt der vi gikk opp, men greit med rundtur også.

Været var vi heldig med. Litt snørufs i lufta to tre ganger på tur opp ellers opphold. Det regnet bra før vi startet og etter at vi kom ned. Maks flaks.

Nydelig furuskog å gå i og merket med røde trekanter
Hytta på tur opp
Toppområdet
Punktet med toppkassa
Utsikt på tur ned
Litt utsikt i tåkeheimen. Regnskurene gikk rundt oss.