Grimås og Ånås rundt Rørholt i Bamble (28.02.2020)

Ascents Grimås (262m) 28.02.2020 13:43
Ånås (225m) 28.02.2020 15:36

Grimås og Ånås på Rørholt

Planen var tre topper hvis jeg klarte, men de to innerste var også greit nok. Jeg kjørte til Rørholt og parkerte ved kirkegården. Det var så mye rart det var skrevet om parkering i dette området så jeg tok ingen sjanse, og parkerte på et offentlig sted. Først gikk jeg inn til Rørholt brygge. Der har jeg sett et innkjøringforbudtskilt, men det var snødd ned i dag. Etter det så stod det også et skilt privat veg. Her vil de være på den sikre side. Jeg fortsatte inn til Dalene. Her var vegskille for å gå på Grimås og Ånås. Valgte Grimås først

Rørholt brygge
Innkjøring forbudtskilt ligger nedsnødd i dag
Liten bukt på Rørholtfjorden ved Kåsene
En av de fine gårdene her på Rørholt, ved Tangodden

Grimås

Fortsatte rett fram og hadde en flott gård på høyre side og videre til Kil. Den så heller mer nedlagt ut enn i bruk. Jeg fortsatte opp vegen til en traktorveg som går til venstre. Fulgte den og gikk over på sti. Det skulle være merket her og fant noen merker i starten, men da jeg kom oppover åsen så var alt borte. Vanskelig å se i snøen som hadde lagt seg. Men toppen dukket greit opp og fint kongesete helt på toppen. Ei bok var det også, ingen besøk siden midten av januar. Litt utsikt mellom trea. Anjing og jeg tuslet ned igjen nesten samme veg som vi kom opp.

Nedre Kil
Kreativ merking på tur til Grimås.
En som har badet i lyngen og fått flekktyfus
Fin skog å trasket opp i
Toppen i sikte
Toppunktet med hovedsete med god oversikt over området
Toppen av Grimås
Kasse på toppen med utsikt
Fint terreng å gå i på nedtur

Ånås

Tilbake til Dalene så tok vi inn traktorvegen forbi Plassen. Det sto en stor stein med Å på der stien starter, men det var ikke mulig i dag å se at det var noen sti, men fant et tråkk oppover. Gjennom et hogsfelt og ut på en nylaget traktorveg så kom utfordringen, hvor går stien her. Jeg visste at jeg skulle opp lia, men hvor. Selv om det var blåmerket så var dette borte ettersom de hadde laget ny veg. Tok en sjanse oppover og så fant jeg igjen blåmerkene. Greit og bratt sti til toppen. Stien var mulig å se under snøen og vi kom oss til toppen. Her var det krakk, bok og flott utsikt over Rørholtfjorden. Selve toppunktet lå litt lengre bak, og var ei maurtue i et stort krattholt. Samme veg ned igjen. Det var så bratt og glatt at jeg måtte ned på rumpa noen ganger. Prøvde broddene, men de bare kladdet og ble stylter istedet. Så de måtte av. Etter å ha kommet ned til Dalene så gikk jeg vegen tilbake til kirkegården. Flott her på Rørholt, synd en ikke kan gå i disse områdene på sommeren pga flåtten.
Det ble bare to topper og nesten ti km, er fornøyd med det, litt i overkant hva som er fornuftig med min helse, men godt å komme ut i det fine være, med litt snø i skogen.

Stistart fra traktorveg, ikke lett å finne i dag som det var snø og ingen andre som hadde gått der.
Mot Åmås, ikke så lett å se merkingen alle steder
Ser du stien oppover, ikke lett
Ånås med krakk og flott utsikt over Rørholtfjorden
Ånås toppunkt, tror det er en maurtue