Aspumfjellet i Melum (05.02.2020)

Ascents Aspumfjellet (290m) 05.02.2020 12:53
Toppen

Aspumfjellet

Denne turen har jeg sikkert planlagt 100 ganger og gått igjennom på kartet utallige ganger, for å finne lettest veg til toppen. Det som var det fine at det var jo akkurat slik jeg hadde sett det for meg. Begynner å kjenne disse kulene i Grenland nå.

Vi kjørte til Dolva og tok inn mot Stavdal. Parkerte i vegkrysset der vegen opp til en av Aspumgårdene.
Først gikk vi vegen opp til gårdene, så rett fram mellom gårdene og videre på traktorveg i åkerkanten. Så snart vi så ryggen vi skulle opp på, så skrådde vi inn på den, og begynte å gå oppover i skogen. Fint å gå hele vegen, fulgte første en rygg og så et lite bratt parti der vi fant en fin oppgang, for så å gå den ryggen helt til toppen. Oppover bare det, det så ulent ut både her og der, men det la seg fint til rette oppover i furuskogen med blåbærlyng.
Et lite snølag i dag, men helt fin å gå.
Lite utsikt fra toppen og det blåste litt, så vi trakk ned i lia igjen. Øyvind hadde bursdag så det ble bål med pølser og marsipankake.

Vi gikk nøyaktig samme veg ned igjen.

Her gikk vi over jordet mot ryggen
Fin oppgang i det bratteste partiet
Nærmer oss toppområdet
Toppen bak
Litt utsikt mot Norsjø med linselusa Anjing
Pølse må til på bursdagen