Havsåsen i Bamble (02.02.2020)

Ascents Havsås (282m) 02.02.2020 15:04
Gapahuken på toppen

Havsåsen

Endelig tur til Bambleskogene igjen. Havsås, som det går merket sti opp til, var målet. Været var fint med sol og plussgrader.
Vi kjørte til Findal og tok av mot Høen og videre til forbi Nordre Skauen gård og parkerte i vegenkanten der det var plass til 2-3 biler et par steder. Gikk så inn skogsbilvegen mot Lopptjenn. Der var det skiltet med Havsås nesten i enden på vegen og den gikk rett ut på myra. Vi fulgte merkingen, men ikke den gode løsningen i dag. Myra var gjennomblaut mange steder og det ble heller vått. Etterhvert kom vi inn på traktorvegen igjen og fulgte den nesten til Eikelivann. Videre gikk stien på nordsiden og ca midt på rett opp lia til toppen. Fin eikeskog og noen dugelige furuer stod det i lia. Blåveisblader var også å se, men ikke noe blomster heldigvis, selv om jeg har hørt at noen har funnet det allerede i år.
Etter den bratteste bakken går det en sti ut til venstre til en bålplass med flott utsikt sørover.
Vi fortsatt til toppen og gikk deretter over toppområdet fram til toppen og gapahuken. Her var det kasse med bok og gapahuk med bord og stoler.
Vi hadde tenkt å gå rundt og ned på andre siden, men siden ingen andre hadde gjort det nå i vinter, så valgte vi å gå tilbake samme veg. Det var litt snø i stien og fint å gå. Det hadde vært noen før oss og tråkket sti der snøen lå. Vått over myrene i dag så vi måtte ta noen omveger, men ellers var det en fin tur. Øyvind og Anjing var med på turen.
En flokk med stjertmeis gjorde turen ekstra flott. Disse små nøstene med lange stjerter.

Her fører den merka stien oss rett ut i myra
Eikelivann
Starten av oppstigningen fra Eikelivann, flott sti herfra og opp