Bamblefjell (17.11.2019)

Ascents Bambleåsen (272m) 17.11.2019 14:33
Visits of other PBEs Hørsfjell parkeringsplass (29m) 17.11.2019 12:44
Her kommer rytter til hest rett ut av det underjordiske

Bamblefjell

Endelig tur igjen. Det har regnet mye i det siste og det bar også området spor av. Bekken som vi fulgte store deler av vegen var stor nå og bråket noe infernalskt. Plantene var borte, men mosen var fin og grønn nå som det var plussgrader.

Vi startet på parkeringen til Hørsfjell og gikk vegen inn til der skogsbilvegen til Hørsfjell begynner. Fulgte den til brua, da fortsatte vi på sti/traktorveg rett fram. Den fulgte elva og var lite stigning på, endte opp i et flatere område der vi krysset elva et par steder på tømmerstokker, heldigvis ikke glatte.

Vi fortsatt oppover på sti og et dalsøkk som bare preg av vill natur, glatte steiner og bekk i stien en del steder, men vi kom oss fram. Etter å ha passert en lite tjern fulgte vi bekken litt til før vi gikk over på en fin overgang og rett opp lia. Det var her vi møtte på huleboeren.

Så bar det over første kollen, ned igjen og rett opp under kraftledningene (lagt ut tau) og så var vi på toppen. To topper måtte vi innom for å være på den sikre siden.

Vi hadde hørt om en fin gapahuk så gikk videre noen hundre meter og fant den, med kasse med bok og fin utsikt nordover. Klarte ikke å skimte Gaustatoppen i dag, men tror den var der et eller annen sted.

Det ble samme veg tilbake og det var nesten mørkt da vi kom ned til vegen.
Mye rart her i Bambleskogene, mye bilder og plakater med ymse ytringer, ja ja, noen må ha hatt det moro, det er ikke vanskelig å forstå.

Første skilt som viste veg mot Bamblefjell
Første del av turen, fin stubbe med kråkefot og rød T
Hjemmesnekret bru, heldigvis raspet litt i barken slik at den ikke var glatt.
Myrområde med ei lita tjønn
Vilt og vakkert i Bambleskogen
I bratte lia der en måtte neste klyve, dukket denne opp, en huleboer
Grønn fin mose på steinene
Toppområdet i sikte
En av to topper som er høyest
Ser bort til den andre der Øyving og Anjing er allerede
Det andre toppunktet
Nødly som ligger ved utsiktspunktet nord på toppområdet
Bok for SB-trimmen ved utsikten
Utsikt nordover
På hjemtur, den andre brua, en flott og stødig hjemmesnekret bru.