Skogsfjell i Sauland (01.10.2019)  4

Start point Koparviken (105m)
Endpoint Koparviken (105m)
Ascents Skogsfjell (534m) 01.10.2019 14:01
Visits of other PBEs Koparviken parkering (105m) 01.10.2019 12:42
Skogsfjell utsiktspunkt (390m) 01.10.2019 12:42
Utsikt over Sauland med Himingen tv, Slettefjell midt, Heksfjell th i bakgrunnen. Saulands store kjennetegn

Tur til Skogsfjell

Jeg hadde planer om å komme meg på fjellet i finværet, men det skulle blåse en del så valget falt på Skogsfjell i Sauland. Dette fjellet har jeg vokst opp i foten av, men aldri vært på toppen, nå skulle det endelig skje. Barnas Turlag Hjartdal har merket sti til toppen, trodde jeg, men det var bare til et flott utsiktspunkt 150 hm under toppen. Så det ble en stor overraskelse at jeg måtte finne vegen opp det siste stykket.

Turen startet ved å kjøre til Sauland og videre mot Tuddal. Etter Bøfeltet går det inn en veg til Kopparviken, Skojevegen. Her kjører jeg inn og ned og over elva og parkerer på en grusplass. Fint badeplass med sittegruppe og stistart for turen til Skogsfjell, som er merket med blått.

Anjing og jeg tuslet oppover og det var godt merket i starten, kom ut på en veg og visst ikke helt om vi skulle til høyre eller venstre, men valgte å gå oppover til venstre. Fant blåmerket lengre fram så da visst jeg at vi var på rett veg. Første delen går på traktorveg som kommer opp til en skogsbilveg der det er merket Skogsfjell rundløype. Jeg valgte å gå til venstre her. Skogsbilvegen blir dårligere og dårligere oppover. En hoggorm lå langstrakt ut på vegen, heldigvis kort bånd på Anjing, så ingen bitt idag. For to uker siden ble han bitt i tunga da han gikk i langline, ville leke med ormen. Slike opplevelser vil jeg ikke ha flere ganger.

Etterhvert går vegen over til sti ved å ta av til høyre for så å følge skrått oppover lia. En krakk møtte meg, etter de mange seige bakker, på et fint utsiktssted. Stien fortsette videre oppover og bort til et flott utsiktspunkt med kartoversikt og kasse.

På tur opp så passerer gamle gymlæreren min fra ungdomsskolen og vi tar en kort prat. Når han er på tur ned igjen så snakker vi litt mer og da oppdaget jeg at stien går ikke til toppen med til utsiktspunktet.

Etter en pause på utsiktspunktet, med mat og signatur i boka, så går jeg litt tilbake til noen blåe bånd som jeg så. Disse fulgte jeg oppover lia. Greit å følge stort sett, men så snur løypa og går ned igjen, Hm, dette på være en annen sti i området og den fører ikke til toppen. Så var det bare å innse at siste delen måtte jeg gå på GPS kurs og kart. Til tider bratt her så kjekt med detaljert kart så jeg kan se hvor det er mulig å komme opp. Finner en grei løsning og etter mange pustepauser i brattlia så står jeg på toppen. Hjortelusfluene hadde gjort sin inntreden i lia og flere dukket opp her i toppområdet. Jeg som kjørte 1,5 t for å gå på tur en sted uten hjortelusflue, men så har de klart og invadere her også. ÆSSSSJ

Litt utsikt er det, men ikke som utsiktspunktet lengre nede. En rød stein ligger på toppen så ingen varde, bok eller trigpunkt her. Pga mangel på strøm så avsluttet jeg sporet her.

Det ble en pause i toppområdet og så planlegge nedstigningen. Jeg ville prøve å finne en annen veg ned som ikke var så bratt. Så at å følge åsen bortetter og så gå ned i øst var en god løsning. Fint å gå her oppe i blåbærlyng og røsslyng selv om det er mye kuler og skrenter overalt. Det er nok en del fugl og elg som holder til her. Så en toppmeis som tittet ned fra ei grein og furukorsnebben sang. Lurte nok på hva jeg gjort her, for ikke mange som finner fram til denne toppen.

Nedstigningen gikk greit og var ikke så bratt. Jeg fant flatere områder som gikk som skråhyller nedover. Til slutt fant jeg tilbake til stien med blåe merkebånd. Den fortsatte jeg nå videre nedover og så at den lå parallelt med den andre bare høyere oppe i lia. Stiene gikk sammen rett før krakken. Fint rundtur for dem som ikke vil gå rett opp og ned. Synd jeg ikke fikk spor av tilbaketuren. For soppelskere er det mye bra sopp her. Kantareller, blek piggskogg, fåresopp og granskjellpigg var noen av det jeg så. Orket ikke å plukke selv i dag.

Resten av nedtur var plankekjøring. Anjing og jeg var slitne etter turen. Litt lengre enn vi hadde planlagt siden vi måtte gå siste del av turen opp utenom sti, men så flott å endelig å få krysset av den toppen og ble så overrasket hvor flott det var på utsiktspunktet og i åsen som utgjorde toppområdet. Mange barndomsminner dukker opp når en ser steder jeg har vært mye og utsikten til de samme fjellene jeg har våknet opp med i 18 år.