Rognlifjell på Lifjell (27.08.2019)

Start point Myregvarv parkering (690m)
Ascents Rognlifjellet (959m) 27.08.2019 14:45
Visits of other PBEs Gavlesjåvegen (149m) 27.08.2019 13:16
Myregvarv p-plass (683m) 27.08.2019 13:16
Toppen på Røgnlifjell som det heter lokalt

Rognlifjell fra Myrgvarv

I flere dager har jeg drømt om fjelltur. I dag bråbestemte jeg meg og ville dra opp til Myrgvarv og gå til Rognlifjell. Godt å komme i høyden for i lavlandet er det veldig varmt om dagen. Litt bris var det også, herlig når svetten renner opp bakkene.

Jeg kjørte til Notodden og videre opp Heddal til Melåsbru. Fulgte skiltingen til Gavlesjå parkering. Kr 70 med kort i automatisk bom rett etter gårdene. Noen få biler var det på parkeringen, men lite med folk å se.

Jeg tok av mot toppen ved parkeringen og fulgte en ikke merket sti opp til den merkede stien, som er skiltet Rognlifjell øst. Fulgte stien oppover lia, 270 hm og for en utmattet kropp tok dette virkelig på i dag. Med sittestopp for hver 20 m, i det bratteste partiet, så tok det sin tid å komme opp.

Belønningen var en nydelig toppområde med ei lite tjønn rett under toppen. Tuslet bort til toppen og der satt til om med høvdingen i Notodden Turlag Ottar og tok seg en matbit. Han var ute og satte opp nye skilt. Litt av en jobb og ikke så lette disse skilta heller. Imponerende innsats for at vi andre skal finne fra. Men som sagt med årene så har det også kanskje bikket litt vel mye over til tilrettelagt. Kjenner at jeg liker stadig mer å gå utenom sti for å se og oppleve nye ting.

Ottar fikk en telefon og jeg begynte å tusle nedover. Da valgte jeg den vestre ruta som går først nordover platået og litt sikksakk nedover lia. Bratt til tider her også, men helt grei sti.

Noen rovfugler var å se på toppen. Litt usikker, men tror det var en hønsehauk i klammeri med et par ravner. Så kanskje et par fjellvåk og en tårnfalk. Synes det fortsatt er vanskelig å artsbestemme rovfugl i flukt. Den siste kom rett over hode på meg, bare noen meter fra meg, ikke så stor.

Til slutt kom jeg ned til der vi tok av på østre rute opp. Jeg fulgte nå den merkede stien ned til Himingtjønna. Der var det fint med sittegrupper og flytebrygge. Angrer jeg ikke tok med badetøy, for det hadde vært godt. Så tuslet jeg tilbake til bilen. Det var en vannpost rett før parkeringen. Her fikk jeg vaske fjeset og hendene, det frisket skikkelig opp.

Så var det 2 timers kjøring hjem over Valebø.

Utsikt fra lia mot Slettefjell og Heksfjell
Flott skue over til Himingen, men kraftledninger og hytter setter sitt preg på området
Første syn av toppen
De fastboende. Må være varmt i dag med den ulla, over 20 grader men heldigvis litt vind
Stidele i toppområdet mot Himingen i bakgrunn
Bolten med kasse og bok
Nedtur med Himingen i sikte
Sti i blåbærlyng store deler av turen. En god del blåbær å finne, så fikk smake det jeg orket
Himingtjønn. Angrer at jeg ikke tok med badetøyet
Vannpost rett ved parkeringen. Godt å få vasket fjeset og hender etter en tur. Tok også en god slurk
Infotavler i starten av turområdet