Storefjell i Kilebygda (23.08.2019)

Start point Åsland (213m)
Ascents Storefjell (266m) 23.08.2019 13:52
Visits of other PBEs Kongstveit p-lomme (95m) 23.08.2019 14:36
Toppområdet

Storefjell i Kilebygda

Jeg kom fra Skien og kjørte til Kilebygda. 2,7 km etter krysset til Høydalen mot Drangedal så tok jeg av inn til et sagbruk. Det var ikke så lett å parkere og alt var overgrodd med ugrass. Jeg kjørte bilen inn i ugrasset ved innkjøringen til sagbruket og var ikke i vegen for noen da.

Jeg valgte å gå inn vegen helt til det var kort avstand til toppen, ca 310m. God skogsbilveg innover, passerte Åsland og en bom (den var nede, men ikke låst), og tuslet videre innover. Fint å sykle her, men siden Anjing skulle ha lufteturen sin, så valgte jeg å gå. Varmt var det også, 20 grader. Etter litt over 3 km hadde jeg gått en bratt bakke ned og en tilsvarende opp. Der det begynner å gå nedover igjen går det en dårlig sti oppover lia. Den var ikke synlig så mange meter, men det var greit å gå hvor som helst her, mye blåbærlyng, men lite blåbær i år. Kjøttmeis og granmeis skvaldra for full musikk opp gjennom lia. 300 meter og ca 80 hm så stod jeg på toppen. En del knauser her oppe, så var bortom alle de høyeste. Ingen varde, ingen bok, en område som er lite besøkt generelt.

Samme veg tilbake. Mye sommerfugler både langs vegen og på toppområdet.

Her tar en av vegen
Fin li å gå i
Sannsynlig det høyeste
 Skimtet et jakttårn på tur ned
Anjing og alle fluene, men bare en kom med på bildet