Spilarvarden på Kyrkjebygdheia (16.08.2019)

Ascents Spilarvarden (826m) 16.08.2019 17:23

Spilarvarden på Kyrkjebygdheia

Etter Skornetten hadde jeg satt meg ut denne toppen. En av de enkleste 100 pf toppene i Telemark. Vi kjørte opp til hytta som lå nærmest toppen. Det var ingen på hytta eller de nærmeste hyttene, så vi var så frekke og parkere på hyttas parkering.

Litt over 100 meter til masta og varden i fin blåbærlyng. Satte kurset forbi hytta og rett på. Ei mast kom jeg opp til først og så så jeg varden bak. Flinke til å bygge varder her omkring. Disse står fortsatt og vil stå i mange år ennå.

Det var lite tråkk her oppe selv om det var i utkanten av hyttefeltet og flott utsikt. Fant et tråkk tilbake til hytta som gikk litt nord for hytta og kom inn til hytta fra nord. På nedtur fant jeg også et lite felt med store saftige blåbær. Måtte ta en smak, kunne ikke la disse stå uprøvd.

Varden og masta side om side
Varden og utsikt sørover, ikke langt ned til hyttene
Parkerte ved nærmeste hytte vest for toppen. Øyvind satt i bilen og ventet mens jeg var på toppen
Rast i Treungen på tur hjem. Rikelig med rogn i år.
Bare en gråspurv i naturskjønne omgivelser