Prekestolen (09.08.2019)

Visits of other PBEs Askkroken parkeringslomme nedre (150m) 09.08.2019 13:28
Rolfs bro (375m) 09.08.2019 14:30

Akershus 3 siste topper - Prekestolen

Etter Blekketjernshøgda kjørte vi sørover til Askkroken. Vi kjørte østre veg for å se nye områder og for å finne en butikk så vi kunne kjøpe oss en is. Vi fant Kiwi og kjøpte oss 6 kroneis til 30 kroner. 3 is hver. Litt i overkant, men da klar for neste topp.

Vi kjørte til avkjøringen der bommen til vegen oppover lia går. Fant ikke en god parkering så vi kjørte ned til der stien starter. Her var det ei parkeringslomme med pass til 3-4 biler.

Stien starter oppover lia gjennom første et hogstfelt. Litt gjengrodd, men mye gode bringebær og en admiral krysset vår sti. Det var mye sommerfugler å se på turen, spesielt i lyngen i høyden. Mye nesle- og tistelsommerfugl, men også noen blåvinger.

Så gikk vi inn i granplantasjen og deretter et hogstfelt til. Vi krysset vegen og fortsatte oppover. Endelig var vi på toppen og det flatet ut. Det ble litt opp og ned før vi fant et miniskilt der det sto Prekestolen til høyre. Da var det bare å tusle sørover, stort sett flatt og litt stigning på slutten. Møtte et par følger med folk her, så toppen er nok mye besøkt. Litt utsikt var det også. En god rast og så tuslet vi samme veg tilbake. Siste delen valgte jeg å gå grusvegen ned, mens Øyvinf gikk stien for å hente bilen. Glad vi ikke gikk opp her, for kjedelig veg som blir brukt til travhester.

Kjente at nå er mine grenser nådd etter denne turen, men den lille turen til Høyåsen måtte jeg vel klare.

Hogstfelt med bringebær
Admiral
Granplantasje
Oransjebrunpigg
Gullgaffel
Fint sti og trivelig landskap