Sveinsbu med Sveinsbuvarden (16.07.2019)

Ascents Sveinsbuvarden (746m) 16.07.2019 18:05
Visits of other PBEs Bomveg Ravalsjø (360m) 16.07.2019 17:45
Ravalsjø parkering (483m) 16.07.2019 17:45
Sveinsbu (690m) 16.07.2019 17:46
Sveinsbu sikringsbua med hovedhytta bak

Overnattingstur til Sveinsbu

Jeg var alene hjemme ei uke og måtte komme meg ut på tur med Anjing, valget falt på Sveinsbu for her kan jeg overnate med hund i sikringsbua.
Jeg kjørte til Hvittingfoss og videre mot Heistadmoen. Passerte gjennom leiren og videre til parkeringen på Ravalsjø. En bom med avgifte etter tatt av på grusveg etter Ljøterud. Kr 60 som betales med kort.

Stor parkering på Ravalsjø og stien til Sveinsbu var godt skiltet i starten. Fin sti og skogsterreng med en og annen myr og vann. Fine sva å gå på oppover. Møtte på et par barnefamilier på turen som hadde vært på dagstur til Sveinsbu. En flott parti etter første stidele med bekk og mer artsrikt. En del hvitbladtistel, tettegras og et par brudesporer. Flekkmarihand var det mye av i myrene og rett før romen blomstret.

Mot slutten flater det ut og jeg kom innom et utsiktspunkt med storslått utsikt over Skrim, så ruslet jeg ned til selve hytta. Ingen å se her ennå. Vi innlosjerte oss i sikringsbua og slappet av i skyggen. Selv om det ikke var meldt så varmt så var det skikkelig varmt å gå i bakkene. Meget tørt og det var langt mellom drikkestasjonene for Anjing. Jeg hadde tatt på meg fjellsko, men tursko hadde vært mer enn greit på denne turen.

Etter en stund kom det en familie med hund som overnattet i hovedhytta og på kvelden kom det også en til.

Ut på kvelden etter mat tok Anjing og jeg oss en liten rusletur opp til Sveinsbuvarden. Fikk jo litt hjemlengsel så måtte ta en tur innom Telemark. Flott rundskue her oppe til alle mulig topper. Skrim og Gaustatoppen var det som skilte seg best ut. Vi ruslet så ned igjen til hytta og tok en prat med de andre.

Rolig kveld og ettersom knotten gjorde sin innmarsj så var det bare å komme seg inn. Slik er det på denne tiden av året.

På natta måtte jeg på do og da så jeg at månen var så flott mellom trea, så jeg tok noen bilder. Leste etterpå at det var måneformørkelse som jeg var heldig å ta bilde av uten å vite at det var det. For da jeg tok turen ut på morgenen var det jo fullmåne. Artig når en oppdager ting i etterkant og at jeg fikk det med meg.