Mørkereiåsen og Vidvangshøgda sør (10.06.2019)

Start point Tobonn
Endpoint Tobonn
Ascents Mørkreiåsen (574m) 10.06.2019 13:48
Vidvangsutsikten (549m) 10.06.2019 15:43
Sør på Vidvangshøgda (552m) 10.06.2019 16:18
Visits of other PBEs Danielshøgda (513m) 10.06.2019 16:41
Trollet på Krokskogen

En etterlengtet tur på Krokskogen

Turen til Mørkreiåsen og Vidvangshøgda sør har vært planlagt i flere år, men det har ikke vært mulig å gjennomføre. Tanken var å gå på ski fra Skansebakken, og det var drømmeforhold i vinter, men fortsatt stod disse ubesteget. Så endelig var dagen der, turen var planlagt til detalj og jeg visste det ville bli langt og i overkant av hva jeg klarer for tiden, men det gikk overraskende greit.

Været var fint og heldigvis ikke alt for mye insekter. Mye vakre blomster og sommerfugler å se på turen og mye fuglesang. Det meste gikk på sti, og da mye våte stier, men mange fine partier også. Vi tok noen snarveier her og der, men var heldig og fant stier og dyretråkk som gjorde det enklere.

Turen startet kl 08.00 fra Siljan. Liv ville også være med i dag, så da ble vi tre pluss Anjing. Kl 09.45 var vi kommet til Lommedalen og Tobonn parkering.

2,5 km oppover på grusveg, men flott i dag med mye blomster og sommerfugler. Frodig disse liene her oppe og sommerfuglene var rundt oss, mye tistelsommerfugl i år. Tror vi så flere ti-talls på hele turen. Mye å se på og fotografere og trivelig selskap, så går det greit opp bakken. Vi finner stien mot Kampen og kommer til Setervann der vi tar en rast. Ballblom dukket opp på vegen opp dit, til stor glede.

Vi fortsetter etter en liten bomstart ut fra hytta opp mot en veg som vi følger for så å gå over på sti igjen. Før Kampen tar vi av og finner stien opp til hytta under Mørkereiåsen. Den første alvorlige oppstigningen starter, og det blir en hvil ved hytta. Derfra gikk det greit opp mot toppen. Fulgte tråkk bak hytta østover for så å dreie mot toppen. Litt ulent her, men greit på toppområdet. Kjentmannsmerkepost på toppen med stor maurtue. Gullbrød ble fordelt og spist, kommunetopp nr 170.

Tistelsommerfugl - mye sommerfugler på tur opp vegen og videre på turen
Rognlivann, da er den verste stigningen unnagjort på veg
Liten rast ved en hytte ved Setervann
Hytta under Mørkreiåsen
Bua til hytte under Mørkreiåsen
Anjing slapper av på Krokskogen
Utsikt fra hytta
Mørkreiåsen toppen

På tur ned møter er vi to andre på tur opp. Alle ble vi overrasket over andre som roter seg opp til en slik skogstopp. Disse var på kjentmannsmerkesamling. Nedturen fra åsen valgte vi å gå mer i rett linje mot stien som går over til Vidvangshøgda. Det er ulent til tider med mye skrenter, men ut fra 5 meters kurvene på mobilen navigerte jeg oss ned, bare et sted vi måtte hopp ned en avsats for å komme ned. Jeg hadde to fjellgeiter foran som jeg prøvde å styre så godt jeg kunne gjennom skogen. Ikke alltid de hadde tid til å vente på navigatøren, men det gikk i hvert fall helt greit.

Så var det myra vi måtte over, vi kunne jo ha gått rundt, men må jo se om det er mulig å krysse, det var jo gress der, så jeg kom fint over, men Liv ble en smule våt på beina. Videre opp til Utsikten i meget våt sti. Skiløypetrasèer på sommeren er ofte ikke den beste løsningen.

Vi ankom Utsikten, men utsikten uteble, kanskje vi skulle ha gått litt ut mot kanten, men orket ikke, greit å holde seg på stien, vi fant en fin knause vi tok en god rast på med utsikt over et lite tjern.

Så ruslet vi videre bortover åsen og tok av der det begynte å helle nedover og gikk mot høyeste i Bærum kommune. Greit å gå i skogen her, blåbærlyng og glissen skog. Vi fulgte hele åsryggen bort til toppvarden med skilt for å være sikker på at vi har vært på det høyeste, hvis punktet skulle bli flyttet en dag.

Fjellgeitene foran og navigatøren bak
Utsikt fra Utsikten
En trøtt hund på tur
Tjernet ved Utsikten
Idyllisk tjern med navn Helvetespyttane
Fjellgeitene på tur igjen
Toppen av Bærum
Toppvarden for høgda sør for Vidvangshøgda

Vi valgte å fortsette mot Milorghytta og vi fortsatte med meg som navigatør og to fjellgeiter foran som jeg prøvde å styre. Vi kom inn på en sti som førte oss ned til hytta, heldig der. Nå hadde vi valset rundt og vært innom 3 kommuner, Hole, Bærum, Ringerike, og ved hytta var det en grensestein for tre fylker så da ble også 4. kommune besøk så vidt, Oslo.

Det var stille på hytta og vi tok oss en rast og så fortsatte vi ned til Jonsrudkampen. Her dukket ballblomen opp igjen, i blomst denne gang pluss mye annet vakkert, næringsrikt og frodig her, det er sikkert.

Milorghytta
Utsikten fra hytta - over de syv blåner
Grensestein for 3 fylker, Akershus (Bærum), Oslo og Buskerud (Ringerike)
Ballblom - årets villblomst 2019
Ut av skogen ved Jonsrudkampen, veg tilbake til bilen

Fra Jonsrudkampen gikk vi vegen til Rognlivann og ned igjen til bilen på Tobonn. Svei litt i beina disse 3 siste km, men det visste vi om før vi dro. Bare prøve å finne på noe ok å snakke om, så går tiden.

Turen hjem ble lengre enn planlagt pga stengt E16 og E18 i Sandvika. Vi kom på feil side av byen i forhold til en hydrogrenstasjon som hadde eksplodert. Vi kom oss ikke til Drammen utenom å kjøre om Hønefoss eller Drøbak. Vi valgte Oslofjortunnelen og var seint hjemme.

GPS-sporet mitt ble bare tull, men Liv sitt ble helt fint. Her er link til hennes rapport
Mørkreiåsen og Vidvangshøgda sør

Flott rapport..

Written by Flugis 19.06.2019 17:58

..på mine hjemtrakter. Håper dere likte skiltet mitt på Bærums høyeste!

Sv: Flott rapport..

Written by siroho 19.06.2019 18:38

Flott med et definert punkt slik at en slipper å leite på slike ubestemmelige toppunkt. Greit å gå hele åsen for å være på den sikre siden da. For det ser ut som det kanskje er litt høyere 60 meter lengre nord. Men fint sted å markerte at toppen er nådd.

Fint i marka nå på våren, men litt bløtt pga regnet dagen før, men det satte ikke bremser for å nyte været og naturen i fulle drag.