En del av Finnskogleden (01.06.1993)

Finnskogleden fra Rr 93 A til Fallsjøen

Jeg var på jobb for kartverket, synfaring av 1:50 000, kartbladet Åsnes Finnskog. Finnskogleden var opprettet og jeg måtte legge den inn på kartet etter flybilder jeg hadde med.
Jeg parkerte ved Fallsjøen og bestilte drosje for å kjøre meg til Bråten, ikke så langt fra Riksrøys 93 A, der Finnskogleden kommer inn fra Sverige.
Da drosja stanset og jeg betalte så kom det en uflidd kar med en sønn i lange underbukser bort til meg og spurte hva jeg skulle. Jeg fortalte min sak og han tilbød seg at sønnen kunne vise meg. Takket høflig nei, når en jobber i kartverket så bør en jo kunne orientere seg. Fikk høre at jeg ikke trengte å være redd for ulv og bjørn for sønnen hadde vært sammen med disse naturfotografene bl.a Aasheim, og de hadde store problemer med å kunne klare finne og se disse dyra. Siden jeg begynte å synfare her på Finnskogen hadde jeg ikke fått så få ulvehistorier, så han beroliget meg.

Først så gikk jeg opp til riksrøysa og deretter ned igjen og så fortsatt jeg sørover gjennom mye fin skog, mye furu, hogsfelt, gamle torp, små innsjøer. Vakkert her på Finnskogen, frister å ta turen en annen gang og da gå hele leden. Håper stien ble lagt inn rett så andre som kommer etter finner fram. Ved Skogholmen var det idyllisk. Utrolig med dyreliv, har vel aldre sett så mye vilt som disse tre ukene på synfaring på Finnskogen, og har vel heller aldri møtt så mange ulvehatere som her. Her var det best å være helt nøytral og ikke ha noen mening om saken, forsto jeg fort.

Det som var det spesielle med denne turen var at da jeg gikk opp mot riksgrensarøysa så ringte mobilen. Vi hadde med oss noe beist av mobiler og ikke var det dekning heller her inne i de dype skoger, men når vi kom inn mot svenskegrensa så var det ofte dekning. Nå var jeg i et slikt område og telefonene ringte. Det var min sjef som ville informere om at alle på jobben hadde fått tilbud om å dra til Indonesia på oppdrag for Bloms oppmåling. Ja, ja tenkte jeg, hadde ikke jobbet mer enn 2,5 år i kartverket, og var nok den siste som var aktuell. Tenkte ikke så mye mer over det. Den som reiste til Indonesia 4 mnd senere med familie det var jeg. 2 flotte år i tropisk klima, helt topp.