Straumshornet (05.08.2020)

Höhenmeter 579m
Besteigungen Straumshornet (980m) 05.08.2020 21:12
Besuche anderer PBE Straumshornet p-plass (380m) 05.08.2020 22:18

Det er ingen skam å snu, men jeg synes ikke at det er gøy. Snudde på Straumshornet i 2015 grunnet et skummelt snøparti i bratt sti og fem år senere var det endelig tid for et nytt forsøk. Med det sagt er dette en topp som har krevd liv så her var jeg hele vegen instilt på å snu i tide dersom jeg følte at jeg ikke hadde lust til å gå ned igjen der jeg skulle opp.

Litt seint ute med starten så fikk forte meg oppover for å kunne komme meg nedover i godt lys. Her er det mange høydemeter på få meter allerede fra start. Stien er stedvis merket med røde prikker, som regel der det ser ut til å være flere alternativer å gå. Valgte å fulge disse. Kom meg opp på første platået før hornet og allerede her er det fint. Ble ikke mange sekunder venting her dog uten traverserte hornet på baksiden på utsatt, men helt grei sti til toppstøtet. Herfra går det bratt oppover. Meget bratt for en som primært går fjell i Hordaland. Hadde mye bruk for hendene og det er en del steder med løst material på stien så her er det lurt å ta det rolig, sjekke at ting sitter fast og å gå i godt vær. Var ikke alltid helt tydelig hvilken vei som var den beste opp til toppen, men jeg kom nå meg opp til sist. Luftig her. Hadde ikke tid til å stanne så lenge som jeg hadde ønsket men rakk nå signere i boken, ta en sjelden topp-selfie, og få meg en 2-3 kikker over kanten ned mot Straumgjerde nesten 1000 m nedover.

Nedstigningen gikk greit. Hadde trodd at det skulle være vanskeligere nedover enn det var, men med mye handarbeid og fokus så gikk dette veldig fint.

Startzeitpunkt 05.08.2020 20:17

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.