Såtefjellet og jakten på Rivenesflorane (28.05.2020)

Ascents Kjeringhaugen (559m) 28.05.2020 20:51
Såtefjellet (666m) 28.05.2020 21:41
Visits of other PBEs Rivenesflorane (553m) 28.05.2020 20:10
Haverdalen p-plass (338m) 28.05.2020 20:10

Kjørte til Haverdalen parkeringsplass. Her var det store beitearealer i hele dalen egentlig. Så etter noen form for sti opp i lien, men fant ikke noe som så særlig brukt ut og bestemte meg for å fortsette langs med veien. Kom til snuplassen og noterte meg to paller stelt opp mot gjerdet og antok at dette nok var en delvis brukt sti. Det var korrekt. Til og med noen fotspår å følge.

Hadde i Opptur Hordaland sett et bilde på ruinen Rivenesflorane i samband turbeskrivelsen til Såtefjellet, men uten noen henvisninger til hvor den egentlig var og av en eller annen grunn følte jeg et trang for å prøve å finne den. Hadde googlet meg frem til at den lå en eller annen plass nedenfor Såtefjellet mot fjorden. Valgte derfor å gå en god del sørover og holde meg langs med kanten av stupet. Dette var en helt ok plan da det var en del hjortetråkk å følge. Litt opp og ned, litt bløtt, men helt sikkert å foretrekke foran kompasskurs mot Såtefjellet rett igjennom myrene.

Var innom Kjerringhaugen. Bratt ned mot Sørfjorden ved Stokkhella, men ikke noe utfordrende eller eksponert rutevalg. Begynte på å tvile om jeg skulle finne Rivenesflorane når de pluteslig dukket opp. Fin plass!

Herfra videre opp mot Såtefjellet. Skiltet for Osterøytrimmen er ikke på det høyeste punktet. Herfra var det merket ut en rute gjennom myrlandskapet med stolper. Så ut at ruten gikk litt langt nord, men tenkte at det uansett var verdt å prøve. Ikke mye brukt rute, så glad at det var mye stolper ute. Det hele endte opp med at jeg kom ut ved en liten hytte under høyspentledningene og da stien fortsatte videre nordover fikk jeg ta meg videre vestover med einerbrøyting og myrkryssing før jeg endelig var tilbake på stien.

Fin tur. Så en rype og en hjort.

Mot Osterøybroen
Kjerringhaugen med Gullfjellet i bakgrunnen
Start date 28.05.2020 20:10
End date 28.05.2020 22:47

Flotte bilete!

Written by bakken59 29.05.2020 20:31

Hugsar du at vi møttest på Svenningen i fjor? I dag har eg vore på Tysnessåto, og tok bilete over mot ein snøkledd Svenningen. Praktfull dag i Sunnhordland! Var på ski til Tveitakvitingen i går. Stor oppleving.

Sv: Flotte bilete!

Written by samasplund 31.05.2020 19:21

Det husker jeg godt! Gratulerer med to meget flotte nye Vestlandskommunetopper :)