Furulunden (03.08.2019)

Ascents Lysøya (75m) 03.08.2019

Med OJ. På tur med storfamilien til Lysøen. Hadde ingen store forhåpninger om et toppstøt, derav manglende gps-spor. Tok stien via grotten og plutselig ved et utkikks/innventingspunkt innså jeg at vi kun var 100-200 m fra toppunktet og stakk av. Vil ikke anbefale denne rute når det tross alt er merket sti til toppen. Sleip mose og store steinbumlinger her og der. Ikke egentlig vanskelig, men klarte allikevel å skli over ende å slå opp et lite hull på elbuen (og jakken)... Aldri lurt å stresse i terrenget.

For øvrig ikke helt sikker på at dette punkt nødvendigvis er høyest på øya. Skilter skriver at tårnet er konstruert på øyens høyeste punkt, men dette støttes ikke av hverken høydekart eller norgeskart.

Missing title

Written by samasplund 10.08.2019 16:06

Ny PB topp i Os ≥ 50m pf.

Written by Kjell51 10.08.2019 11:55

Hei. Ser at du har lagt inn ny PB topp på Lysøen. Den er nå inne i listen Os ≥ 50m pf. Vi som samler på Os topper blir nå nødt til å ta en tur til øyen. Følger deg på at dette er det høyeste punktet på øyen. Tårnet som det reklamerer med er det høyeste punkt står med 72,9 på kart. Hvis oppgitt høyde er ved foten av tårnet kan toppen av det støpt steintårn være over 75 meter.

Sv: Ny PB topp i Os ≥ 50m p

Written by samasplund 10.08.2019 16:13

Hei Kjell. Heldigvis er Lysøen en veldig grei plass å bli nödt til å ta turen til. Som du sikkert vet går det båt fra Buena kai hver hele time mellom 11 og 15 (retur hver halvtime) fra 18 mai til 31 august. Ser for övrig at det virker å väre flere öytopper med pf50 i kommunen, på i hvert fall Forstrøno og Skorpo.