Mösnuken fra Gjemdal (15.05.2019)

Ascents Møsnuken (639m) 15.05.2019 13:50

Med OJ. Kjörte til Gjemdal og parkerte ved den vesle parkeringsplassen ved traktorveien. Det var fullt når jeg kom, men heldigvis forlot en av de to bilene sin plass når jeg svingte inn. Flaks!

Oppover traktorveien. Ble litt usikker om jeg bommet stien opp når jeg gikk forbi skilt mot Rödsfjellet og massevis av destinasjoner utenom Mösnuken. Men heldigvis dukket stien opp etterhvert. God sti, men to litt svårforserte rotvelter (med meis på ryggen) gav litt utfordringer. Denne stien går innom det s.k. Tyskarflyet, et fly som krasjet under andre verdenskrig. Paradoksalt nok satt det jammen to tyske turister det og hvilte seg. Spurte om jeg var ca halvveis og de mente det var lenger igjen. Jeg sier meg uenig i det. Dog er det mange hm igjen fra dette punkt. Litt svårorientert (slurvet kanskje litt) for å finne stien opp, men når den vel dukket opp var den lett att fölge og toppstötet var bratt, varmt og tungt denne årets förste shortsdag. Men ble belönnet med god utsikt og litt deilig vind. Traff en veldig hyggelig og lokalkjent karl som kom opp på toppen litt etter oss. Han hade gått opp fra Heggland, der det tydeligvis gikk an å gå opp en plass mellom bunadsbutikken og skulen. Tydeligvis var dette enda brattere, så det tror jeg blir neste turrute opp Mösnuken for meg. Fin tur!