Högelikampen, Vardafjellet og Ulvenfjellet (06.05.2019)

Ascents Høgelikampen (266m) 06.05.2019 13:39
Vardafjellet (305m) 06.05.2019 14:08
Ulvenfjellet (316m) 06.05.2019 14:40

Med OJ. Parkerte ved siden av veistrekningen som er til for store fordon som skal ned mot Kysthospitalet. Så senere at det gikk an å parkere oppe ved bommen det det var plass til kanskje 2-3 biler. Så en antydning til sti innover fra parkeringsplassen og gikk inn der. Litt lav vegetasjon for meis, men ikke noen problemer. Veldig godt skiltet turområde opp mot Högelikampen og Vardafjellet, så vanskelig å gå feil. Fant dog en ikke skiltet snarvei opp mot förste topp, som var godt brukt. Fin utsikt herfra mot nord. Derfra videre langs velholdt sti mot Vardafjellet. Ble litt nervös at jeg bommet en sti da den ikke ville svinge, men den svingte rett etter det. Ikke så overraskende sto det en liten varde på Vardafjellet. Herfra videre mot Ulvenfjellet på litt dårligere holdt sti. En del myr og plutselig en skilt med fire forskjellige piler, men ingen mot Ulvenfjellet. Bestemte meg for å gå off-trail og rett mot målet etter den indre kompassen. Kanskje ikke den beste beslutningen. Tungt, ein, blött, svake svake hjortetråkk. Kom frem etterhvert. Hadde ikke lyst å returnere ved skytebanen da det er litt utrivelig å vite at skuddene går i retning deg (selv om höyden selvfölgelig et helt annen og det er fjell mellom). Så valgte å teste stien nordover. Det var en blöt, glatt og gjörmete historia, inget å anbefale. Kom ned til et vann og returnerte etterhvert langs stien mot Vardafjellet. Her ble det plutselig klart at gjengen fra Rödsfjellet (Os turlag) var i farten med å bygge i overkant mye bruer over myrpartier. Så her blir det lettgått++ etterhvert.