Solåsen og Hagåsen (13.03.2019)

Ascents Solåsen (287m) 13.03.2019 12:27
Hagåsen (358m) 13.03.2019 13:42

Med OJ. Fantastiskt vär meldt, tok turen til to antatte skogstopper for litt granbröyting i Samnanger. Var overraskende fint, egentlig. Kan väre at all rotvelt og tett granskog i det siste på Bergen pf50 fått skogsturer der en kan gå fritt i skogen at föles som ren luksus. Kjörte opp de smale og slungrete Hagasvingene til start ved traktorvei opp Solåsen. Overraskende stor (og bröytet) p-lomme her. Gikk först opp traktorveien og deretter ganske så raskt inn i terrenget. Mye snö som datt ned fra trärne og ingen spor å fölge. Så dog en del tegn på at dette fjell var besökt av hjort. Fin liten topp, der noen kanskje konstruert en söt (?) liten varde. Fikk lust til å legge på en stein til, men klarte ikke å finne noen. Kanskje like greit det. Vurderte å returnere samme vei, da det ikke var noe gale med rutevalget, men ble gira på å pröve finne en annen vei og den ble kanskje litt bratt for min smak, men gikk greit (men langsomt). Tilbake ved bilen etter en time.

Gikk videre mot Hagåsen der jeg sett i en rapport av hbar (Harald Barsnes) at det var mulig å gå fra nordsiden. Tok dog av litt tidligere enn i hogstfeltet der stien egentlig gikk og fant en hjortemotorvei som var veldig grei frem til at det ble for mye snö for å se hvor den egentlig gikk. Gikk da bratt oppover og fant ny sti med fotspår og dette viste seg å väre ruten til toppen. Mötte dam med hund som gjort sporene jeg fulgte. Forventet ikke så mye av denne toppen, men det viste seg å väre en fin utsiktsplass mot Samnangerfjorden med snökledte Svinningen og Gullfjellet i sikte. Samt en benk. Gikk tilbake langs stien og kom ut i et hogstfelt ikke så veldig langt fra der jeg gikk ut i skogen. Fin tur i kanonvär.

Sol på Solåsen
Toppvarden på Solåsen
Utsiktsplassen på Hagåsen, utsikt mot snökledte Svinningen, Sauafjellet og Gullfjellsmassivet