Gråfjellet fra Lønningdal (01.10.2017)

Ascents Gråfjellet (486m) 01.10.2017 12:42

Kjörte til Lönningdal og parkerte i en liten p-lomme på venstre side av veien med plass til 2-3 biler. Krysset elven på en bru rett ved parkeringen og gikk oppover. Kom etterhvert in på en traktorvei og fulgte denne fremover. Tok til venstre ved förste krysset og fant etterhvert et skilt inn i skogen merket Gråfjellet. Denne var sporadisk merket med gule/hvite bånd og også noen gamle rödmerkinger rundt noen trär. Av og til var det langt mellom merkingene, men klarte ihvertfall å fölge dem opp gjennom de tetteste partiene. Når jeg vel kom opp og så litt lenger fremover og så utsikten så mistet jeg stien, men det var uproblematisk å finne toppen herfra så det gikk nå greit. Hadde opprinnelig planlagt å gå samme vei tilbake, men så en "tydelig, delvis vardet sti" fra toppen innover. Mistet denne efter 200-300 meter og endte opp med å lure meg ned noen bratte passasjer i gamle hjortetråkk over og under falne trär. Var hyggelig det, men hvis man ikke liker slike ting bör man ihvertfall ikke fölge mitt GPS-spor på nedveien. Kanskje en kan fortsette lenger mot nord för en går nedover, vet ikke.

Var förste person i turboken på fem dager så dette er nok ikke en veldig besökt topp. Men helt greit tur uansett.