Hetlebakksåta (21.09.2015)

Ascents Breisteinsåta (334m) 21.09.2015
Hetlebakksåta (334m) 21.09.2015

Fin kveldstur i fint vär en tidlig höstdag. Kjörte til Breistein og parkerte ved ferjefestet til Valestrand (Osteröy). Gikk opp via högstölen, fölgte gang- og sykkelveien en bit og fant etter en liten sving en tydelig og god sti som ledde meg hele veien opp til toppen på Hetlebakksåta med en jevn stigning hele veien opp. Litt smågjörmete på sine steder, men absolutt ingen problemer med fjellsko. Var mangen locals som gikk med mindre sko også, så det er definitivt gjörbart. Populärt virket det også og väre. Tror jeg så fem forskjellige fölger på veien opp. Fin utsikt fra toppen mot Birkelandsnipa, fjellen i Åsane, byfjellene og Gullfjellet.

Fant en liten sti som ledde meg bort til Breisteinsåta. Her var det fin utsikt mot Arna og mot Osteröy. Derfra fulgte jeg en mindre brukt (hjorte)sti ned. Gikk ganske bratt ned på sine steder, men var ikke noen större problemer. Kom ner litt lenger inn i Breistein og fikk gått langs med veien tilbake til bilen.