Store Grimsholmen (27.08.2017)

Ascents Store Grimsholmen (76m) 27.08.2017
Store Grimsholmen N (46m) 27.08.2017

Store Grimsholmen

Ei lun vik på vestsiden av Store Grimsholmen hvor det er veldig fint å komme inn.

Etter padleturen fra Nord-Fugløya var jeg ganske sliten da jeg kom fram. 4 timer og drøyt 23 kilometer i kajakk hvor det var mye sjø tok på. Det første jeg gjorde var å få i meg mat og drikke før jeg begynte å utforske toppene.
Jeg padlet rundt på vestsiden av øya siden den lå i le for dønningen, og gikk i land i vika hvor det er ei hytte. Etter litt hvile gikk jeg stien forbi hytta, opp på sadelen rett ovenfor den. Derfra går det en sti opp lia mot fyret. Oppå platået ved fyret fikk jeg også mobildekning slik at jeg kunne melde fra at jeg hadde kommet meg vel over Fugløyfjorden.

Fyret på Store Grimsholmen, som også er det høyeste punktet på øya.
Morsomt klyvepunkt på veien til toppen nord på øya. Det går en "sti" opp på venstresiden av ryggen.

Fra fyret gikk jeg ryggen nordover på øya. Først ned et hakk og opp på en liten topp hvor det var et litt morsomt klyvepunkt. Når man kommer mot toppen holder man til venstre for ryggen og kommer seg opp på ei lita hylle som leder tilbake opp på ryggen igjen. Når man nærmer seg er det ganske selvforklarende hvor man skal gå. Over toppen og ned via flaten mot nordre topp for å finne PF til den, før jeg besteg Store Grimsholmen N.

Nordre toppen.
Tilbakeblikk fra nordre topp, som er den hvite steinen, sørover mot resten av øya.

Deretter gikk jeg tilbake langs sjøen på østsiden av øya for å se om det var mulig å omgå klyvepunktet. Det viste seg at det kun var nye utfordringer å finne der med bratte berg og sva. Enkleste veien er nok å følge toppene, hvis man ikke tar båt rundt.

Forsøkte å se om det var enklere å gå rundt klyvepunktet på vei tilbake, men der møtte jeg bare på andre utfordringer.