Nibefjellet (18.05.2024)

Ascents Nibefjellet (751m) 18.05.2024
Vi nærmer oss Nibefjellet. Herfra er det en flyttblokk man ser på toppen, varden er litt lenger sør.
Flott varde. Fra varden kan man se Laugaland, Tytlandsvik og Jøsenfjorden.
Like ved varden kan man stå og se rett ned i dalen.
Utsikt til Trodla-Tysdal.
Utsikt fra Høgeto mot Trodla-Tysdal og Øvre Tysdalsvatnet.
På kanten av Høgeto
Fra kanten mot Trodla-Tysdal er det utsyn mot dramatiske fjellsider. Høgeto til venstre.
Utsikt mot Tengesdalsvatnet og Norddalen. Høyversknuten snevrer inn øvre del av Norddalen.
Djupadalsvatnet med den lille, røde bua knapt synlig i enden av vatnet.

Vi startet fra Kleivaland og fulgte stien mot Trodla-Tysdal til vi kom til veien mot Helgaland. Derfra fortsatte vi opp stien til Djupadalen. Vi hadde med sko og vadet over elva. Vi fortsatte opp Hallene og videre sørover til vi kom opp på ryggen og gikk vestover mot Nibefjellet. Her var det fantastisk utsikt mot. Øvre Tysdalsvatnet og Trodla-Tysdal. Etterpå gikk vi østover på kanten mot Trodla-Tysdal og fikk fantastisk utsikt mot Tengesdal og Norddalen. Vi fortsatte mot toppen av Himraheia.