Østerkløftfjellet (19.02.2023)

Ascents Østerkløftfjellet (760m) 19.02.2023
På toppen av slalombakken. Helsesportssenteret under, ennå i skyggen
På toppen
På hjemturen lå Helldalsisen i stabilt overjordisk lys, mens resten av landskapet lå i skygge
Min kjekke turkammerat Helge. renner ennå nokså stødig på ski med telemarkssvinger og litt tempo

Startet på parkeringsplassen til slalombakken. Med på turen Helge og Hauru. På denne tiden av året blir det ikke sol på oppturen, så det er litt nedtur på en ellers fin dag. Da vi skulle ned igjen, hadde det skyet litt til og sola skinte kun isolert på Helldalsisen, men det var til gjengjeld veldig fint. Det var en fredelig tur med grei opp og nedstigning. Vi så ingen folk unntatt nederst i slalombakken. Vi så en del spor etter hare, men ingen dyr dessverre. Nå var føret en blanding av fokk og skare. Det var minus 12 celsius da vi startet. Det er ofte kaldt her. Det er en turbok på toppen, og da kalles fjellet Kosmofjellet, men det er ikke mange som skriver i den. Siste før oss var oktober 2022.