Nyttårstur til Gråhøe (01.01.2023)

Ascents Gråhøe (2,014m) 01.01.2023

Romjula står for tur og i år som i fjor er ønsket å innvie det nye året med en ny totusenmetring. Dette er tredje året vi fører denne tradisjonen. Januar 20/21 ble feira med tur til Tverrådalskyrkja, januar 21/22 med tur til Holåtindane og nå 22/23 med mål om Gråhøe2014.

Alle åra har vi benytta av oss den fine ordninga med fjelstyrehytter, her i Skjåk allmenning. Da både Sottjønnbu og Liabu. I år venta bestilling til Skarvedalshytta fra Billingen. Vi ante fred og ingen fare og tenkte at det ikke ville være kamp om den hytta midt i mørketida og på selveste nyttårshelgen. Der tok vi jammen feil! Dagen vi skulle inn og booke var det jaddi meg noen tullinger som hadde kapra gullet før oss. Panisk begynte vi å granske kartet for nye muligheter i nærliggende omkrets av Gråhøe 2014. Her fant vi et alternativ, men det innebar en mye lengre innmarsj. Æsj! Med korte dager, lite dagslys og halvdårlig vær, var det ikke et superbra alternativ. Derfor avventa vi litt til. "PLINGPLING" - så kom gladmeldinga vi hadde venta på! snakk om gullhår! Hytta var ledig, de hadde avbestilt :D Vi sjekka værmeldinga en gang til: fredag vind -15grader og skydekke, lørdag -14 og stiv kuling utpå dagen, søndag: sol fra klar himmel og -20 grader. Ikke så rart den ble avbestilt. Vi nølte ikke lenge, hytta ble vår! :D

Fredag startet innmarsjen fra Billingen. Jeg var igjen småforkjøla, gikk på penicillin, i tillegg til ganske mye D-vitamin mangel! Da var det bare komme seg opp i høyden og sola for å hent krefter. :D Det var skrekkelig lite snø og temmelig vindpåvirka innover fjellet. Nesten litt bekymra for at snøen skulle gå over i kun stein jo lengre inn vi kom. Etter 9km kom vi oss endelig frem til hytta, på fjellski hele veien. Fineste Skarvedalshytta stod helt for seg selv omringet at en kvit vidde. Der skulle vi tilbringe de neste dagene, helt atleine og uten dekning. Deilig!

Lørdagen og selveste nyttårsdagen kom. Dette var dagen vi hadde planlagt å være "værfaste". Det var like kaldt igjen om morgenen som da vi kom inn i hytta, så her var det bare opp å få fyr i ovnen for så få i seg varm kaffe med en gang. Uværet skulle la seg vente noen timer, derfor måtte vi ut på en skitur for å rekognisere lendet. Vi endte med å ta turen til "foten" av Gråhøe og litt opp til vi fikk dekning på yr. Det var ikke noen spørsmål om valget videre. Uværet var i vente og søndag skulle som planlagt være helt klar! Vi rakk akkurat inn døra på hytta før stormen tok tak. En luftetur på 8km var bra nok denne dagen.
Det var rent koselig sitte inne i hytta med stearinlys, godteri, kaffe og kortspill mens det dundra ute. Det blåste faktisk så mye at vi fant ut at det kunne være lurt å sette på stormglassene igjen. Nyttårsmiddagen var ferdig forberedt. På menyen stod det roastbiff, brokkolisalat og fløtegratinerte poteter. Det skal man ikke kimse av på et slikt sted. Kvelden ble feira med fredagsvin, sigar(tradisjon), og et par stjerneskudd i 20.00 tida. Ute var det iskaldt og stjerneklart et lite øyeblikk! Ikke en nyttårsrakett å se, rettere sakt null lysforurensning!
Det ble også tid til å skrive i hytteboka og dikte fjelldikt utpå kvelden. Svært så kreativ blir man i slikt selskap. Senga ble funnet før midnatt i år som tidligere.

Grytidlig starta dagen 1.januar. Nytt år nye muligheter. Gråhøe stod for tur! Vi starta i mørket med hodelykt og helt syyk stjernehimmel! Jeg gikk å glante mot himmelen leenge. Bitende kaldt og fullt innpakka fra topp til tå! Vi hadde beregna å være på toppen til 09.45 og soloppgang. Vi var litt før tida og sola hadde enda ikke reist seg da vi nærma oss toppen. Likevel var det et helt sykt syn! Knall blå himmel, med en oransje stripe langs hele horisonten, wow! Vi kledde på oss klær, tok bilder og løp frem og tilbake for å holde varmen imens vi venta på soloppgangen. 30min senere, og faktisk nærmere -30 kuldegrader, begynte vi litt på returen. Det ble for kaldt. Om man kan kalle det forsinka eller innmari sein soloppgang i Reinheimen, kan man lure på. Rett før vi bikka ned kom jammen sola og vi fikk med oss det vi kom for. Magisk!
Returen til hytta gikk fort. Her tok vi turen innom hytta for å varme oss litt og pakke med resten av utstyret før vi lot vente på returen til Billingen. Vi hadde ikke sett en sjel i løpet av helga, men på vei ut fikk vi sett både fjellrype og en Jerv i full galopp. Sjeldent syn og utrolig gøy!

Takk for oss til Gråhøe og Skarvedalshytta, du va fin!