Svartdalspigger og 30års jubileum (23.09.2022)

Ascents Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 23.09.2022
Store Svartdalspiggen (2,174m) 23.09.2022

Anders inviterer til 30års jubileum i Gjendebu. Knall helg med mye kultur, inntrykk, fjelluft og drikkevarer. Med 50 inviterte ble det litt av et kalas. Trekkspell, torader, bass, fele og fiolin, titalls instrument var med Kåre Johan over Gjende for å feire Anders. Lørdag ble det lagt opp til "fritid" først på dagen. Imponerende stor gjeng, rundt 20 stk. tok turen på Gjendetunga, mens andre sørga for å holde liv i baren. Noen få av oss, kanskje vi uten musikalske evner, men gamle NTNUI patrioter måtte selvfølgelig utnytte muligheten til å få med en 2000-metring. Jeg hadde vært sengeliggende fire dager uka i forveien, og var fremdeles rimelig sausa, men kunne ikke gå glipp av en topp nei. Såkalt FOMO? Formen var elendig, en kamp med pust, hoste og snørr, men det var så vanvittig fint! Klarvær og frost i bakken. Det var et tynt tynt islag på steinene ganske høy opp, noe som gjorde det litt sleipt. Siste del var snødekt. Det var desto bedre å gå på snøen enn på holka. Oppe på toppen ble det en Fireball shot for å kurere forkjølelsen. Jeg og Marius hadde gått litt i forveien, så vi venta på første topp til de fem andre kom. Vi måtte selvsagt bortom Store. Det gjør det enklere på neste tur, da vi slipper ut og tilbake på disse. På Store ble de en ny felles shott. Det kurerte gruff :D
Så var det bare raska på ned igjen, vi måtte jo rekke lekene som Anders har lagt sin flid i å planlegge, og jammen rakk vi det ikke. Lekene som skulle starte kl 13, ble fort til kl15. Nede venta overaskende pølsegrilling ute. Snakk om god timing, og heldige oss. Tempoet var litt roligere nede ved hytta enn vi hadde hatt på tur. 5t på tur var perfekt denne dagen. Og nei, forkjølelsen ble ikke bedre uka etter...men noen ganger må man ofre litt for å få me seg all moroa, og jeg angrer ikke selv om forkjølelsen henger i etter 14dager.