Rauddalseggje fra vest til øst (28.08.2022)

Ascents Austre Rauddalseggje (1,936m) 28.08.2022 06:30
Midtre Rauddalseggje (2,016m) 28.08.2022 06:30
Store Rauddalseggje (2,168m) 28.08.2022 06:30

Grytidlig dagen etter (les: https://peakbook.org/tour/478657/Leirvassbu-Rauddalstindene-Olavsbu.html) turen om Rauddalstinden, kl: 0510 peip alarmen i sovesalen på Olavsbu. Det var ellers helt stille i hytta og mørket viste seg fortsatt.

Kort tid seinere, med stilongs og frostrøyk bar det opp ryggen mot Østre Rauddalseggen. Det fine er at man sjeldent får kortere innmarsj til en topp enn fra denne når man går fra Olavsbu. Man sover bokstavelig talt ved foten. Det var fuktig og sleipt opp første delen. Jeg frykta at det skulle være slik på klatredelen, da jeg ikke synes det er noe særlig. Utsikten da vi kom opp til 1795, var helt magisk. Soloppgang med rød, klar og helt skyfri himmel. Opp mot store var det først et lite smalere parti som vi gikk uten tau før vi runda ut til høyre for å klyve opp første kneik fra sør. Også opp hit gikk vi uten tau. Opp kneika så vi at det begynte å smalne mer videre bortover. Siden det var glatt og vi uansett nærmet oss klatrepartiet, tok vi like gjerne på tauet. Foran oss ventet 4 taulengder, de to første satt til grad 4, deretter 3 til 2 på de siste. Disse taulengdene vil jeg si var litt mer krevende enn forespeilet. Heldigvis var det tørrere i høyden, men det var langt mellom takene, få tak og litt løst. Det gjorde det kanskje ikke lettere at vi hadde sekk for todagerstur med litt mer vekt. Det som likevel gjorde det fint var at det var hylleformasjoner og god plass ved hver standplass. Vel oppe på første topp, Store Rauddalstinden ble det et lite JUHU og gledeshyll av å være på første topp og ferdig med klatringa. Man kan jo gå motsatt vei å unngå klatringa, men det er jo litt ekstra gøy å nå toppen når man har klatret opp. En liten matbit og vi tusla videre over eggen. Sola sto høyere på himmelen, og man kunne kjenne at sol varmet mer og mer. Stilongsen måtte av før vi kunne gå opp til Midtre. Det var et lite stykke mellom Store og Midtre, men veldig fint terreng.

Oppe på midtre ble det lunsjpause. Foran oss hadde vi to alternativer for returen. nr 1. ned siden mot nord for så skrå seg inn og ta seg ned breen. nr. 2. Følge ryggen videre helt bort til østre, som egentlig var en lengre tur. Vi hadde hørt kvelden før av de turkarene som bodde i hus med oss at breen var blåis og at man trengte stegjern. Noe vi ikke hadde. Glattisen var vi ikke gira på, så jeg trakk strået om å gå over til Vestre. Pusta litt lettet ut over å slippe tanken om bambi på glattisen. Etterhvert visste jeg tross at det skulle dukke opp en egg, men hvor ille kunne den være, vi var tross alt være ferdige med klatringa. Etterhvert begynte nedklyving, som også skulle bli et par rappeller. Og der kunne vi se eggen, det var Egg med stor E og mildt sagt den tynneste jeg hadde sett. Ikke nok med at den var tynn, den var lang! Jeg måtte le inni meg, kunne ikke fatte at det gikk an å ta for seg dette. Akkurat da hadde jeg mest lyst til å snu å velge breen. Jeg var litt sliten i hodet etter to dager på tur, mange timer på tur og nok adrenalin, og så ventet dette. Den fysiske formen var helt fin, men her måtte jeg samle hodet.

Marius gikk først mens jeg var innbundet i tau, vi gikk løpende. Ikke at det var veldig enkelt å sikre, men Marius satt noen bomber innimellom. Jeg forsikra meg om at tauet var stramt før jeg gikk videre. "Vent litt, jeg må bare dytte ned en stein", hørte jeg han rope. Jeg hørte bare et brak under fjellsiden. Det kan umulig å gått mange folk over her, når en stein som den fremdeles ligger løst på toppen. Jeg hadde ikke lenger sikt til Marius, synes det tok litt tid og begynte å lure på hva som hadde skjedd. Tauet ble stramt og jeg klatra opp på en liten flate, ikke store plassen, hvor jeg endelig kunne se han. Der skjønte jeg hva som tok tid. Foran meg satt Marius skrevs over eggen og dytta seg baklengs neodover og bakover en lang og spiss egg. Aff, tenkt jeg. Jeg stod der å så på før tauet var stramt, og jeg kunne klatre etter. Før jeg kom til den spisse eggen måtte jeg klyve et lite parti ned. Så var det eggen. Ikke nok med at den var spiss, den var tynn og på skrå. Jeg kunne ikke sitte midt oppå, for da følte jeg at tyngdepunktet med sekken ble helt feil. Knehasen ble heller ikke riktig, så jeg humpa baklengs nedover med midten av låret midt over eggen. Fy F* det var vondt, og gjett om jeg ble blå!
Siste bit var å lure seg rundt en hylle som man måtte ut i spagaten for å komme rundt, men da var den endelig over! Det å se tilbake på eggen var tullete. Den var faktisk mye skarpere og lengre enn snøholstind, men den synes jeg bare var morsom. Over på den andre siden kunne vi også ane en mulighet om å gå inn under eggen, langs brekanten. Spørsmålet var bare hvor og hvordan komme seg opp igjen på ryggen fra der. Etter litt research på Peakbook senere, var det som antatt, ikke mange registreringene å finne, men der var det en som hadde gått på undersiden slik vi forespeilet.

Nå var det bare å ta seg ned fjellsiden og ut igjen. Det vil si 12km gange. Det var fremdeles knallvær, og vi gikk svært effektivt både ned og ut. Vi vadet et par bekker, og ved den første benyttet jeg anledningen til å bytte tilbake til terrengjoggeskoa. Det var en fryd etter å ha kjent på gnagsår en god stund. Veien ut gikk i lett trav. Vi følte oss veldig pigge de først km, men kjente nok mot slutten at vi hadde vært både to dager og mange timer på tur. klokka bikka 19.00 og 12timer på tur var unnagjort. Nå var det bare hive seg i bilen og kjøre tilbake til Oslo(Nesten rett på jobb).
Rett og slett en drømmehelg i heimen!

Takk for oss, vi kommer tilbake for å ta ryggen over Skardalseggen. Siden vi skulle tilbake til Oslo samme kveld, og vi gikk omvei over eggen, måtte vi sette igjen den. Noe som var helt greit etter alt vi hadde fått med oss:)

Start date 28.08.2022 06:44
End date 28.08.2022 19:13

Skråeggen, Austre Rauddalsegg

Written by Kaare_70 30.10.2022 19:37

Hei, du skriver "ikke mange registreringene å finne, men der var det en som hadde gått på undersiden slik vi forespeilet"; og det var meg det! Vi visste om den krevende skråeggen da vi returnerte den vegen tilbake i 2014, men mens kameraten soloerte over eggen helt uanfektet, var det helt uaktuelt for meg. Da vi gikk der var det helt OK å benytte fonna på undersiden, og jeg kom meg greit opp ved å hale meg opp langs tauet med taubremsen, bit for bit med "rå kraft". Ikke mange som har vært helt over traversen fra Olavsbu, så en kjekk måte å bestige alle toppene på Rauddalsegga!