Leirvassbu-Rauddalstindene-Olavsbu (27.08.2022)

Store Rauddalstinden (2,157m) 27.08.2022
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 27.08.2022
Vest for Vestre Rauddalstinden (1,931m) 27.08.2022

Etter en litt halvdårlig vinter og sommer gjelder det å utnytte hvert vindu vi har til å samle topper. Og jammen har det tatt seg opp den siste tiden. Såpas bra at jeg ligger bak i rapportskrivinga. I skrivende stund sitter jeg i Fondsbu. Mens Marius har guidet Uranosryggen, forsøker jeg å bli mer ajour..jeg ligger et stykke bak i registreringa, selv om antallet er ganske likt mellom oss. Jeg kunne blitt med på Uranos, men vi har gått den før så jeg har kosa meg lang frokost, 25km løpetur inni fjellheimen og opplading til morgendagens tur. Greit å få skrevet mens turen enda er friskt i minnet, og neste tur kommer. Tilbake til denne turen...

Når sola skulle invitere til Olavsbu, kunne vi ikke annet en å pakke billen å farte av gårde til Leirvassbu. På vei inn Gravdalen kunne vi kjenne første tegn til høst. Det var klarvær og sol, men en litt småkjølig vind. Tenkte jeg var glad jeg hadde med stillongs. Jeg bestemte med for å ta joggeskoa med til innmarsjen for å spare beina, da jeg visste det ville bli to lange dager på tur. Etter et godt stykke ned dalen skar vi til venstre for å skrå opp mot ryggen vest for vestre Rauddalstinden. Det var tørt og fint, litt løs ur, men stort sett veldig fint. Været så helt fantastisk ut! Første topp nådde vi raskt, Vestre Rauddalstinden. Vi var så heldige at tåka flytta seg samme vei som oss, i ganske likt tempo, så da vi var på en topp var tåka på nest osv..Slik fikk vi helt knall utsikt hele ryggen! Veien videre opp til Store var ikke lange biten. Nok en gang fantastisk utsikt, stillongsen var long gone og det var nesten tendenser til sommervibber. Glad vi hadde solkrem! Fra store til Austre er det er godt stykke, men tørt og fint, i tillegg flate steiner og sva, så dette gikk også radig. Lett klyving opp til Austre før vi satte oss ned og tok en skive. Vi hadde ikke med mer mat enn nødvending, for å spare vekt, men heldigvis var det flere muligheter for å fylle vann og det er det mest kritiske på lange turer. Fra toppen kunne vi se over til Rauddalseggje som var morgendagens mål, en mer krevende tur med klatring. Men først Olavsbu. Veien ned fra toppen var ok. Ganske bratt og viktig å finne riktig vei, vi gikk rett vest et lite stykke før vi skrådde 90 garder rett sør, før vi måtte skrå vest igjen. Videre nedover var det mye sva og glatt. Derfor ble det litt sikksakkjøring ned fjellet.

Vel fremme i Olavsbu. Hovedhytta var full, derfor tok vi krypinn i øvre. Den jeg liker best!
Her var vi helt alene, uten folkemylder, som vi sjelden oppsøker på tur. Det kom bare fire ekstra i øvre hytta den kvelden, noe som var skikkelig deilig. Her ble det både real og rødvin til kvelds før vi fant senga allerede kl 0900 etter en lang dag direkte fra jobb. Nå var det bare å lade opp til morgendagens langtur og tilbake til Oslo på jobb!

Takk for oss Olavsbu, i dag var du fin.

Første topp
Store Rauddalstind, majestestisk utsikt. Fanaråki langt bak i tåka.
Veien videre mellom store og Austre. Et godt stykke.
Utsikt tilbake mot Fanaråki, Vestre, Gravdalstindene, Storebjørn og Austre Raudalstinden i front.