Solotur til Grotbreahesten..dnf. Trollsteinhøene (05.07.2022)

Ascents Grotbreahesten (2,016m) 03.07.2022

Ferien var godt i gang, og etter en uke i Oslo kribla det i hele kroppen etter å komme seg en tur til fjells. Siden bare jeg hadde ferie og ligger noen topper bak Marius, måtte det bli solotur denne gangen. Planen var å ta Grotbreahesten videre til Svartholshøe før retur over Gråhøe og Trollsteinhøene. Det har vært forholdsvis kaldt og sein smelte i fjellet i år, derfor er det en de turer som fortsatt må la seg vente til det blir mer smelte.

Jeg parkerte ved bommen inn til Glitterheim, fra her gikk det i lett driv innover veien før jeg skar opp lia. Jeg hadde lasta ruta til linntherese over på gps-klokka, så planen var å følge den nesten slavisk. For første gang brukte jeg gamle korte og lette skistaver på tur. Det var gull både innover slettene og over bekkene som jeg måtte krysse inne i dalen. Været var spådd litt variert vær, med sol, vind, regn og tåke. Derfor var jeg spent på hvilke og om det ble noen topp i det heletatt denne dagen. Det skulle vertfall gå fort på "flatene", slik at jeg hadde god tid på vei opp. Tåka låg i et tydelig skille mellom grotbreahesten og trollsteinhøene. Derfor tok jeg sikte på den først som planlagt. Over bekken på vei mot brekanten starter ura, såpeglatt og løs ur med sort mose. Tenkte med en gang at dette kom til å ta tid! Heldigvis fant jeg noen snøflekker og ura ble bedre etterhvert.

Oppe på brekanten var jeg heldig å møtte på omtrent dagsferske spor. Jeg valgte å følge disse. Jeg skulle vurdere underveis om jeg skulle ta "snarveien" rett opp siden, slik jeg hadde sett at andre hadde gjort, eller om jeg skulle gå rundt og opp et slakere parti. Jeg hadde lest at det var løst og kunne vær kjipt dersom det var vått, noe det var denne dagen, derfor valgte jeg ruta rundt. Her tror jeg helt ærlig at jeg ikke tapte noe tid, det gikk radig både rundt brekanten opp opp til toppen. Heldig var jeg å hadde spor å følge og staver til å sjekke breen, ellers hadde jeg nok gått nærmere fjellet. Man tar gjerne ikke store sjanser alene på tur.
Vel opp på toppen lå tåkehavet som en tjukk grøt over Trollsteinhøene bak meg. Det var vel ikke noe å lure på, dit inn skulle jeg ikke tulle meg bort helt alene. Derfor ble det med denne toppen. Fristelsen til å ta med Austre Glittertindoksle var også stor, men jeg visste ikke hvor fort tåkå ville komme, samtidig som planen var å ta den med på en annen rundtur senere.
Veien ut dalen gikk fort, og da jeg nærmet med foten av Austre Trollsteinhøe ble fristelsen for stur til at jeg ikke kunne la være. Jeg regent ikke med å skulle komme meg helt opp, men jeg så en snørenn som kunne ta meg ganske høyt, bare så jeg kunne rekognosere litt. Samtidig visste jeg at tåka skulle komme og at regnet også skulle følge etter. "skal-skal ikke", sa det oppi hodet mitt..jeg hadde så lyst! Men, fornuften overvant, bedre å snu i tide. Det var ikke denne dagen jeg skulle tulle meg bort i tåka alene. Jeg må uansett tilbake for å ta dem alle senere.
Vel nede på sletten igjen kom regnet. Heldigvis var det så kaldt at regnet kom som store haglkuler. Det bare prella av og jeg slapp å bli våt.
Takk for denne gang, jeg kommer snar tilbake med finværet:)