Storhornet/Vangshaugen (16.03.2019)

Ascents Storhornet (1,589m) 16.03.2019

Randoneeturer blir det dessverre alt for få av for tiden, men denne helga var det satt av ei helg med turgruppa på studiet. Turen var rettet mot nybegynnere, da det var mange som hadde lyst til å prøve randoneeski for første gang.

Vi bestemte oss for å ha base på DNT-hytta Vangshaugen, og fikk ordnet tilgang til hovedhytta (ikke bare på selvbetjeningshytta som er åpen på denne tiden). Vi var ca. 25 stk som dro, og det var akkurat passe stor hytte for oss, med perfekt størrelse på stue/kjøkken til å holde det varmt og samtidig god nok plass. Jeg hadde ikke vært her siden barndommen, men det var like fint som jeg husket det!

Fredags kveld gikk noen av de andre og jeg en liten tur på langrenn. Vi var fascinert over området og forholdene, virkelig et ypperlig sted å ha hytte på.

Syver, Amalie og jeg et godt stykke etter langrennsjentene, som hadde løpt fra oss for lengst..

Lørdag ble det drøftet hvilken tur vi skulle på. Noen av guttene som hadde stått en del på ski før, bestemte seg for en rundtur på Svorundfjellet, Kråkvasstind og Roksdalskammen. Jeg ønsket å sørge for at de som skulle ha sin første tur, fikk en god opplevelse, så jeg og resten av gruppa bestemte oss for å gå på Storhornet. Dette så ut som en fin nybegynnertur, der man gikk under 25 grader hele turen. Vi hadde satt krav om at alle skulle ha med skredutstyr, men det var før vi visste om vi fant en tur under 30 grader (litt for dårlig reserach på forhånd pga travel skoleuke). Selv om vi unngikk skredfarlig terreng, tror jeg likevel det var greit å innføre regelen om ASSS så tidlig som mulig for nybegynnerne :)

Vi hadde printet ut kart, men det ble ikke tatt i bruk da det var brøytetråkk hele vegen opp. Det var sikkert over 50 stk på tur her denne dagen. De fleste i gruppa holdt meget høyt tempo, så det ble tidlig dannet en baktropp som jeg var med i. Jeg er ikke vant til å rushe på topptur, men det var greit at folk fikk gå i det tempoet de ville. Flere hadde lånt utstyr og fikk gnagsår på vegen opp, men med litt plaster og motivasjonssnakk kom alle seg opp!

Kort stopp på toppen.

Det var vind på toppen, så vi tok en kort stopp. De fleste andre hadde allerede kjørt ned igjen. De ventet på oss et stykke ned i bakken, så kjørte vi resten ned sammen. Den fineste snøen var nederst, nærmest skogen!

På veg ned.

Det ble en vellykket tur, og alle kom seg hele opp og ned igjen. Vi var fantastisk heldige med været. Kan skjønne at dette er en populær tur, siden den er lett tilgjengelig og trygg. Vi koste oss med taco, kortspill og noe godt i glasset da vi kom ned igjen, før avreise på søndag. Forhåpentligvis blir det ikke lenge til neste gang.. :)