S1 for Nørdre Maradalstinden - klatrehammer

Type Climbing
Elevation 2,140 meter
Region Luster
Parent regions Europe, Norway, Norway mainland, Vestland, Sogn og Fjordane, Sogn
Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
Coordinates 32V 440784 6814373 (UTM)
Map Show object on map
S1 for Nørdre Maradalstinden - klatrehammer
Content
Language
Adviser none
Statistics

Register visit of S1 for Nørdre Maradalstinden - klatrehammer.

Overall 4 members have registered 6 visits of S1 for Nørdre Maradalstinden - klatrehammer.

Beskrivelse

Etter skaret mellom S2 og S1 er det enkel klatring, med innslag av grad 3, ca. 15-20 meter opp i sørflanken på ryggen mot S1. Videre lett noen meter oppover/bortover ryggen. En liten hammer passeres greit.
Topphammeren er bratt med et riss som følges opp. God standplass på hylle skrått nedenfor. Risset begynner moderat med ca. 3 meter grad 3 før det bratner til med mindre tak de siste 2-3 meterne. Anslått grad her er 5. Det er greit å lage fotløkke ved hjelp av kamkiler i risset.
Klatrefører for Jotunheimen omtaler et riss til høyre i flanken mot Maradalen er enklest. Mistenker at det er snakk om en feil her og at enkleste vei skal være til venstre i solsiden, hvor mange går forbi, også usikret. Utforsking av høyresiden viser en nær vertikal vegg, grovbevokst med svartlav og svært utsatt. Har aldri hørt om noen som har gått der.

Deretter lett og kort opp til toppen av S1 - og greit videre mot Nørdre Maradalstinden.

Topphammeren på S1 sett ovenfra, ved rappellfestet. Det er rundt 5 m ned til den store flaten.
Klatrehammeren like under S1. Høyre (nordre) del, med risset som skal være letteste veien opp.

Alternativ

Fra skaret mellom S2 og S1 er det en enklere variant å skrå oppover flanken til venstre og følge rissformasjoner. Det er bratt og utsatt, men ikke spesielt krevende på tørt føre. Mye 2'er klyving med innslag av 3. Letteste vei går jevnt diagonalt oppover og man passerer forbi hammeren nevnt ovenfor.