Bjørgovarden - 1,138m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 22.02.2019
First ascent
Level of difficulty Level of difficulty
Coordinates 32V 528531 6753793 (UTM)
Map Show object on map
Bjørgovarden

© Ole-Petter Andersen

Content
Language
Adviser mortenh - Get in touch with mortenh for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Bjørgovarden.

Overall 80 members have registered 164 ascents of Bjørgovarden.

Bjørgovarden is contained on 8 lists.

Weather for Bjørgovarden

This service is temporarily unavailable.

Introduction

Bjørgovarden er en fin og populær utsiktstopp på Aurdalsåsen. Det er atkomst fra mange ulike kanter, og postkasse med bok på toppen. I 2017 er toppen en del av DNT Valdres sin Kremtoppjakt 2017

Getting there

Varden på toppen.

Fra Nordfjellstølen

Fra riksvei 33 tar man av på bomvei (kr. 50 i 2017) mot Nordfjellstølen. Et stykke opp mot Nordfjellstølen kommer en ny bom. Denne er iflg. skilt åpen i perioden 15.06-15.08. Ellers er den angivelig stengt og man kommer kun videre med nøkkel.
Videre oppover blir veien temmelig bratt og det siste stykket ganske dårlig. Vi anbefaler der­for en parkeringslomme på venstre side av ­veien omlag 400 før enden. Veien følges til fots nesten til enden. Man tar så til venstre i ­høyresving, alternativt litt lenger frem, helt øverst i veien. Videre fører ruta på tydelig og lettgått sti som følges ca. 1 km til toppen.

Fra Kolsrudstølen

Fra Aurdal kjører man bomvei (kr. 50 i 2016) mot Kolsrudstølen. Rett nedenfor denne er det god parkeringsplass ved veien. Stien begynner på venstre side av porten mot stølen og er umerket men forholdsvis tydelig. Oppe ved Langevatnet går det tydelig tråkk rett frem mot vannet, mens stien mot Bjørgovarden tar til høyre. Videre over fin fjellrygg etterfulgt av en liten nedstigning før siste kneika til topps.
Selv om dette er litt lenger, er det etter artikkelforfatters mening en finere, roligere og mer variert ­at­komst enn fra Nordfjellstølen, kanskje den fineste av alle sommerrutene til Bjørgovarden.

Fra Ølslykkja

Ta av fra Etnedalen mot Espelibygde, etter hvert på bomvei til Ølslykkja. Her er det romslig par­ke­rings­plass. Stien (rødmerket) går inn i skogen rett bak parkeringen. Det kan være lett å la seg villede av skilt som står litt til høyre og havne på vei etter skogsmaskin. Stien er grei å følge, men stedvis noe myrlendt. Ved utløpet av Store Stiklingen er det skiltet til høyre mot Bjørgovarden, over bekken og skrått opp gjennom markert steinur. Siste stykket til toppen blir merkingen mer eller mindre borte, og stien deler seg minst en gang, noe som kan skape litt for­virring. Det er imidlertid ikke lange biten herfra til topps, og er sikten god burde ikke dette by på noe problem.

Fra Aurdal Fjellpark

Nedenfor Aurdal Fjellpark (automatbom kr. 20 i 2010 fra Aurdal), i østenden av Lomtjednet, er ­veien videre langs Storstøltjednet stengt med fysisk bom. Følg veien til enden og videre på tydelig sti i retning Kringlestølen (fin rasteplass ved Gapahuk underveis). Litt før Kringlestølen tar man til høyre, krysser bekken fra Kringle­tjednet og går opp fjellryggen nord for Langevatnet til toppen.
Man kan også gå fra Danebu opp til Fræningen og på merket sti over Storstølknatten til Kringlestølen, en veldig fin variant.

Kart

Kart med sommerruter rundt Bjørgovarden hentet fra boka På tur i Valdres. Selv om det er noen år siden den ble gitt ut, er rutene i det stor og hele dekkende og riktige fortsatt, selv om det har skjedd enkelte mindre endringer.

Winter

Bjørgovarden er en fin avstikker (noen ganger er det kjørt løype helt opp fra preparert skiløype. Løypenettet i området er fint.

Kart (lite) som viser skiløypene i området.

Tips and miscellaneous

Pictures

External links

Literature and references

Teksten er basert på den som ble publisert i boka "På tur i Valdres" av Morten og Julia Helgesen i 2011.