Stuttgongkampen - 1,422m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent
Level of difficulty not rated
Coordinates 32V 499173 6829047 (UTM)
Map Show object on map
Stuttgongkampen

© Garm

Content
Language
Adviser none
Statistics

Register ascent of Stuttgongkampen.

Overall 23 members have registered 25 ascents of Stuttgongkampen.

Introduction

Stuttgongkampen er en flott liten fottur som kan tas fra Hindsæter Fjellhotell eller fra parkeringslomme rett før Stuttgongfossen. Det er i hovedsak to veier til topps via rødmerket sti som kan kombineres til en fin runde.

Variant 1

Følg seterveien til skiltet rute tar til venstre () på traktorvei. Videre følges denne traktorveien nesten opp til Gamelsætra. Her står et gammelt skilt som peker til høyre mot Tjørnosen. Her tar stien til høyre inn i skogen. Videre tydelig sti oppover, bl.a. på bred gate gjennom bjørkeskogen. På ca. 1170 moh dreier skiltet sti mot Stuttgongkampen til høyre (). Videre opp mot toppen til nytt stidele rett nedenunder ().
Noe utydelig, men rødmerket opp til toppen. Fantastisk utsikt mot Sjodalen og Jotunheimen.

Variant 2

Følg seterveien helt til enden og ved Stuggongjesetra tar stien til venstre inn langs gjerde. Så lettgått innover skogen. Man kommer til skiltet stidele () hvor man holder til venstre. Stien fortsetter så i et s-mønster opp til skiltet stidele nevnt under alternativ 1 like under toppen.

Alternativene kan med fordel kombineres til en rundtur.

Det går også en lengre Stuttgongstivariant om Griningsdalen for dem som ønsker en lengre tur.

For dem som ikke trenger merket sti, er det lettgått fra toppen sørover mot Griningsdalshøe og man får stadig nye og spennende vinkler mot Sjodalen og Jotunheimen.

Hyøeste punkt ligger ca. 50 meter sør for trig. punkt.

Kart

Kart med de vanligste sommerrutene til toppen. Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon.