Melindaou 2133m-Kreta (18.06.2018)

Vestre Melindaou (1,960m) 18.06.2018
Visits of other PBEs Kallergi Refuge (1,680m) 18.06.2018
Xyloskalo (1,204m) 18.06.2018

Denne turen starter ved Xyloskalo som også er utgangspunkt for to populære turer Samaria ravinen og Gingilos. Fra parkeringsplassen her er det et skilt til Kallergi Refuge. Fulgte sti oppover et stykke før man kommer inn på kjerreveien som går til Kallergi Refuge. Sto på skiltet ved parkeringsplassen at det tar 90 minutter opp til hytten. Brukte vel halvparten av tiden. Kallergi ligger flott til med fantastisk utsikt over Samaria Ravinen.

Dette bildet er tatt rett utenfor hytten

Jeg gikk litt tilbake fra hytten og fulgte kjerreveien nedover til den delte seg. Her kunne jeg velge om jeg ville begynne med å gå rett opp Psari til høyre eller begynne med fortoppen til Melindaou til venstre. Jeg kunne droppet Psari og Mavri, men ville ha med disse når jeg først var her. Jeg vurderte litt og fant ut at jeg ikke hadde lyst å gå ned Psari, så jeg begynte med denne. Grunnen er at det så ganske bratt ut og steinete i alle størrelser.

Utsikt mot Kallergi etter å ha gått et stykke nedover

Stien oppover Psari er merket med blå og røde streker. Gikk fint oppover på tydelig sti og jeg tenkte det kunne blitt krevende å gå ned her. Da jeg nærmet meg slutten på stigningen tok jeg igjen et ektepar fra England. De var også på vei til Melindaou. Snakket litt med dem og de trodde fortoppen til Psari var Melindaou. De så åpenbart nedbrutte ut da jeg sa det nok var nesten 3km igjen i luftlinje til Melindaou. Jeg gikk til høyre for å få med meg Psari og gikk deretter tilbake og til fortoppen. Ekteparet gikk ned igjen.

Jeg fortsatte mot Mavri og så fortoppen til Psari og Psari bak meg. Stien kommer opp mellom de to toppene. Jeg bruker forresten et kart over Kreta til min gps som jeg fant på nettet gratis. Vedkommende som har laget kartet har plottet inn de mest kjente toppene, stiene og E4. Ikke akkurat topografisk, men har vært nyttig på disse turene her.

Fortoppen til Psari og Psari

Perfekt turvær i dag. Overskyet mesteparten av tiden. Solen brøt igjennom innimellom. Det begynte dog å bli tåkete da jeg nærmet med fortoppen til Melindaou. Heldigvis tettet den seg ikke helt igjen.

Toppen på Melindaou

Tilbake fra Melindaou rett før fortoppen tok jeg til høyre og fulgte E4 ned til kjerreveien.

Dette er en tur jeg likte veldig godt. Masse flott utsik
t hele veien. Det er dog ganske lang anmarsj på kjerrevei til man begynner stigningen til enten Psari eller Melindaou. Vel halvparten av turen er på kjerrevei. Skulle ønske jeg var i bedre form slik at jeg kunne jogget kjerreveien :) Den føltes ganske lang tilbake. Mange store fugler som fløy til tider rett over meg. Tror det er gribber. Hadde dessverre kun fastlinse på 19mm med meg.

Synes Kreta er helt fantastisk til å kombinere tradisjonell sydenferie med fjellturer.