Et fantastisk døgn på Gaustatoppen (13.02.2016)

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 13.02.2016
Visits of other PBEs Gaustatoppen fra Svineroi 13.02.2016
Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 13.02.2016

Reiste fra Bergen på torsdag til mine foreldre på Rjukan. På fredag morgen tok jeg fjellbussen som går fra Krossobanen til Gaustablikk skisenter. Den er gratis. Jeg hoppet av ved parkeringsplassen på Svineroe og gikk derfra. Det var sterk vind og sol. Etter litt over 1.5t var jeg på Gaustatoppen turisthytte. Siden jeg kjenner de som driver turisthytta var det avtalt at jeg skulle overnatte. Jeg hjalp dem med å grave frem vinduer og diverse. Fredag var første åpningsdag dette året og det er åpnet hver dag fremover i 3 uker.

På fredag var det rundt 20 personer innom hytta og på lørdag var det masse folk. De fleste hadde gått på ski opp, men noen hadde også tatt banen som går inni fjellet som startet i dag.

Super solnedgang på fredag

På formiddagen lørdag ble det nesten vindstille og det var sol. Da var det på tide å gå fra hytta langs eggen til toppunktet som er ca. 500m lengre nordvest.

Jeg sjekket rennene bortover for nedkjøring. Litt etter meg kom 5-6 personer og alle virket enige om at renne nr. 4 av 7 var best. Den er på ca. 40 grader. Som vist på bildet under ser man renne nr. 4 av 7 fra venstre.

Det var løs snø hele veien ned i motsetning til oppturen som var avblåst og hard.