Halsbekkhøa, Storbekkhøa - Oppdal (18.04.2014)  5

Start point Storli (620m)
Characteristic Ski trip
Ascents Halsbekkhøa (1,366m) 18.04.2014
Storbekkhøa (1,504m) 18.04.2014

Trollheimen
18.4.2014

EVENTYRLIGE STORLIDALEN
Storlidalen ligger i Trollheimen lengst vest i Oppdal kommune i Sør-Trøndelag. Trollheimen landskapsvernområde er 1165 kvadratkilometer stort og ligger i et klimaskille mellom kyst- og innlandsklima. Her finnes variert natur fra dype, frodige daler til kvasse og høyreiste fjell. De høyeste fjella er Trolla (1850 moh.), Tåga (1840 moh.), Dronninga (1816 moh.) og Kongen (1806 moh.), alle i Sunndal kommune på Nordmøre. Storlidalen går parallelt med Gjevilvassdalen med forgreninger både til Todalen og naturskjønne Innerdalen i vest. Innerst i Storlidalen ligger de idylliske fjellgårdene Bårdsgarden, Bortistu og Storli Gard. Her kan man overnatte og bli servert badsturøkt lammelår, fjellørret eller andre godsaker fra fjellet. Storli er også et ypperlig utgangspunkt for skiturer, toppturer og vandring fra hytte til hytte. På en dagsmarsj kan man nå Vollasætra, Innerdalshytta, Kårvatn eller Gjevilvasshytta. De sprekeste tar langturen til Jøldalshytta og Trollheimshytta, men da trengs det godt med tid. Ønsker man en kortere variant, er Vassendsætra i enden av Gjevilvatnet eller en sykkeltur langs Tovatnet et fint alternativ. Storlidalen er et snørikt område og et eldorado for varierte skiturer til mange spennende fjell. Rasfaren i Trollheimen kan til tider være stor, så man bør vise forsiktighet i de utsatte fjellsidene.
Etter noen gråværsdager ble det påskesol fra skyfri himmel og helt vindstille på Oppdal. Familiemedlemmene Heidi, Ingvill, Gunnar og hunden Kira var alle klare for en vidunderlig dag i Trollheimen sammen med oss. Fra Oppdal sentrum er det cirka fire mil å kjøre til den avgiftsbelagte parkeringsplassen innerst i Storlidalen. Vi startet etter rødmerket rute opp fra Bortistu fjellgård øst for Veslbekken til Torehytta (990 moh.). En alternativ rute går gjennom Lonadalen til Storbekkhøa. Oppstigningen var såpass bratt at vi valgte skifeller på det løse føret for å hjelpe overarmsmusklene. I solveggen på hytta ble vi enige om å legge ruta om Halsbekkhøa for å utnytte den fine dagen maksimalt. Dermed fortsatte vi etter skisporet vest for fjellet Fluren til Halsbekktjønna. Her passerte vi sporene til en omstreifende ulv før vi tok fatt på den sørvendte ryggen til Halsbekkhøa (1365 moh.). Etter litt påfyll med kreklingsaft skled vi ned fra toppen og krysset den lune og snørike Storbekkdalen. Herfra satte vi kursen opp den markerte snøflanken vest for botnen, men skiene måtte av i det bratteste partiet. Rundt varden på Storbekkhøa (1504 moh.) var det flere enn oss som nøt utsikten over vakre Trollheimen. De mest fremtredende toppene man kunne se, var Trollhetta, Snota og Neådalssnota i nord, og Storsomrungnebba og Tåga i sørvest. På en dag som denne var det stor aktivitet med lekende skikjørere som lett suste ned de bratteste hellingene fra denne herlige kremtoppen. Det gikk ikke like fort med oss på våre
fjellski ned gjennom Storbekkdalen til den skogskledde lia, der trærne sto litt for tett.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

Opp fra Storli
Storbekkhøa
Heidi ned fra Storbekkhøa

STED: Oppdal kommune i Sør-Trøndelag
HØYDE: Storbekkhøa 1504 moh. og Halsbekkhøa 1365 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Storbekkhøa 555 m, og Halsbekkhøa 140 m
UTGANGSPUNKT: Storlia 620 moh.