Bjørnen, Luten - Fræna (26.01.2014)  6

Start point Åndalssetra (250m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bjørnen (933m) 26.01.2014
Luten (968m) 26.01.2014

Møre & Romsdal
26.1.2014

LUFTIG TRAVERS PÅ ISETE FØRE
Romsdalshalvøya ligger i Møre og Romsdal og er knyttet til fastlandet i nordøst med det seks kilometer brede eidet mellom Sunndalsfjorden og Eresfjorden ved Eidsvåg. Halvøya rommer i sin helhet kommunene Fræna, Eide og Gjemnes samt deler av Molde og Nesset. Ytterst mot havet ligger det idylliske fiskeværet Bud, som før i tiden var et stort handelssted. Lenger mot nord ligger Hustadvika, som er kjent for sin tøffe kystlinje og mange skipsforlis. Fræna er i dag fylkets største jordbruks kommune, ja kanskje den største mellom Bergen og Trondheim. Romsdalshalvøya har en vakker kystlinje, men også et ypperlig turterreng. Den lengste fjellkjeden strekker seg fra Malmefjorden i sør til Gjemnessundet i nord. Toppene ligger som perler på en snor langs kommunegrensen mellom Fræna, Eide og Gjemnes. De høyeste toppene fra sør er Urfjellet, Kvannfjellet, Bjørnen, Luten, Sørtussen, Stortussen, Snøtinden og Harstadfjellet – alle med en høyde på over 900 meter. Det skal være mulig å ta hele fjellrekka på én tur, men da må man belage seg på en lang dag og flere tusen høydemeter!
Utstyrt med nyinnkjøpte brodder tok vi med oss vår topp-jagende nabo Johan på en etterlengtet Møre-tur. Vi svingte av fra E39 sør for Batnfjordøra, der det er skiltet til Åndal. Deretter kjørte vi 5,5 kilometer fra avgiftsbua gjennom Åndalen til parkeringsplassen ved Åndalssetra. Veien var fremdeles kjørbar etter en snøfattig vinter på Nordvestlandet. Luften var både rå og iskald da vi ant frem turutstyret vårt denne januardagen. Det var da Inger Lise oppdaget at fjellstøvlene sto igjen hjemme. Var det ikke Otto som hadde tatt på seg ansvaret for at de skulle være med i bilen? I mange kuldegrader og knusktørr snø travet Inger Lise av gårde i tynne joggesko med monterte brodder. Det var nok temperaturen i hodet som holdt føttene varme den første kilometeren. Faktisk var hun god og varm på beina hele dagen. Fra setra fulgte vi veien cirka 1,5 kilometer før vi gikk ned mellom Litlvatnet og Botnvatnet i retning Bjørnens sørøstrygg. Videre fortsatte vi i slakt terreng mens broddene knaste i isen over stivfrosne myrer. Vinden hadde samlet sammen det lille av snø til harde, avrundede skavler. Vi satte kursen opp den isete ryggen til et litt slakere parti på cirka 700 moh. Her ble det en kort drikkepause før vi tok fatt på den bratte og luftige traversen til Bjørnen (933 moh.). Underveis måtte vi stoppe flere ganger bare for å suge til oss inntrykkene fra lyset som lekte seg i den kalde, klare luften. Det var flott å se mot Kvannfjellet i vest, som er høyest i Fræna, og Urfjellet i sørvest. Etter å ha skrevet oss inn i boka ved varden fortsatte vi ned ryggen til Bjørndalsskardet (700 moh.). Derfra gikk det småbratt opp sørvestryggen til dagens høyeste fjell, Luten (968 moh.). Fra varden var det fin utsikt mot Maifjellet i øst og Tussene og Snøtinden i nord. Etter en stående kaffepause og noen dråper Balder avsluttet vi ned den kvasse sørøstryggen mellom Bjørndalen og Litlvassdalen til Åndalssetra. Uten broddene hadde det vært vanskelig å gjennomføre denne turen på isete føre denne januardagen. (Fra boka Norges beste kremtopper).

HUSTADVIKA 33/33

Talstadhesten og Trolltindan i vest
Ned Lutens sørøst-rygg

STED: Fræna kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: Bjørnen 933 moh. og Luten 968 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Bjørnen 213 m og Luten 466 m
UTGANGSPUNKT: Åndalssetra 269 moh.