Dalmannshornet - Sykkylven, Stranda (25.09.2013)  5

Start point Liasætra (420m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Dalmannshornet (1,476m) 25.09.2013

Norges største pf-topper
25.9.2013

SENHØST I SHORTS TIL PRAKTTOPP
Stranda kommune ligger ved Storfjorden på Sunnmøre i Møre og Romsdal. Den lange fjordarmen deler seg til Nordalsfjorden i øst og Sunnylvsfjorden og Geirangerfjorden i sør. I kommunen ligger bygdene Hellesylt, Liabygda og turistmagneten Geiranger. I dag er Stranda et attraktivt reisemål for dem som vil stå på ski og samtidig oppleve den mektige naturen i Sunnmørsalpene. Skianlegget på Strandafjellet og Alperittet har gjort bygda til et kjent og populært turistmål. Dalmannshornet er en topp som går under forskjellige navn alt etter hvem man spør. En fra Stranda vil kalle toppen Brunstadtinden, mens en fra Sykkylven vil kalle den Sætretindane. Statens kartverk skriver Dalmannshornet. Det finnes to ruter til toppen. Den ene starter fra fylkesvei 60 på Strandafjellet gjennom Vassdalen. Denne oppgangen ligger nordvendt og på skyggesiden.
Dermed valgte vi å starte fra Habostaddalen i sør i stedet. Vi kom kjørende på riksvei 60 gjennom Strandadalen og svingte av mot Engeset. Så fortsatte vi 4,2 kilometer til avgiftsbua og nye fire kilometer langs Engsetelva til parkeringsplassen ved Liasætra i Habostaddalen. Dette kan også være utgangspunktet for dem som har tenkt seg på tur til Patchellhytta eller Slogen. Vi startet ganske lettkledde, men i sekken lå det varmere tøy da vi på avstand hadde sett at toppen hadde fått høstens første «melisdryss». Vi fulgte først skogsveien et kort stykke og videre stien opp den skogskledde Åndalen. I et stidele etter cirka 1,6 kilometer tok vi av og fulgte tråkket opp den langdryge Åndalsheia. Dette var det tyngste partiet i litt kjerr og kratt, men premien kom idet vi nådde høyden på 800 moh. I den varme høstsola ble det etter hvert vandring over lettgått ur. Herfra hadde vi god utsikt over Svartdalen og Tinden (1264 moh.), som vi besøkte med ski på beina vinteren før. Etter hvert ble det vinterlige forhold før vi avsluttet opp snøflanken til Dalmannshornet (1476 moh.). Der er det glimrende utsikt mot kremtoppene Store Smørskredtinden, Store Brekketinden, Brunstadhornet og Råna. Luftig og vilt var det ned mot Brunstaddalen, mens tåkedottene lekte seg mellom pinaklene og fjellrevnene. Vi ble værende en god stund på toppen mens vi nøt både været, kaffen og vår hjemmelagde sjokoladekake. Godt fornøyde med dagens jobb ruslet vi samme vei tilbake mens vi allerede planla neste topptur.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Stranda og Sykkylven kommuner i Møre og Romsdal
HØYDE: 1476 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 646 m
UTGANGSPUNKT: Liasætra 421 moh.