Hjelledalstinden - Årdal (23.07.2013)  6

Start point Koldedalsvatnet (1,177m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hjelledalstinden (1,989m) 23.07.2013
Koldedalstinden (1,927m) 23.07.2013

Norges største pf-topper
23.7.2013

KREVENDE TUR SØRVEST I JOTUNHEIMEN
Den høyreiste Hjelledalstinden ligger sør for Falketind og Stølnostinden i Årdal kommune i Sogn og Fjordane. Fjellet er godt synlig når man kommer sørfra langs Tyinvatnet til Tyinholmen. Siden toppen er lavere enn 2000 meter, blir fjellet mindre besøkt enn sine søsken nord for Koldedalen. Turen til Hjelledalstinden er en typisk sommertur, for somregel er veien innover fjellet åpen før st.hans. Falketind ble første gang besteget av Jotunheim-oppdagerne Peter Christian B. Boeck og Balthazar M. Keilhau i 1820. Det skulle faktisk gå hele 61 år før Johs. Th. Heftye og Arnfinn Vetti satte sine føtter på Hjelledalstinden som de første i 1881. Disse to gikk turen over Falketind og Stølsnostinden med retur dagen etter over Hjelledalstinden. (Dette kan man lese om i DNTs årbok fra 1935.) Carl Hall og Mathias Soggemoen var på Hjelledalstinden i 1884, og de ble lenge ansett som førstebestigere av toppen. Slingsby og kompisen Dewhurst prøvde å nå toppen i 1874 sammen med bæreren Rolf. Underveis valgte Rolf å forlate taulaget, da han ikke ville sette livet på spill på grunn av to engelskmenn. Dessuten hadde han både kone og barn hjemme. Det at Rolf snudde, gjorde turen til et stort nederlag for legenden Slingsby. Første vinterbestigning skjedde så sent som i 1972 av Erik Boehlke og Odd Eliassen.
Vi kom fjellveien øst for Tyinvatnet til Tyinholmen litt før Eidsbugarden i varmt sommervær. Her traff vi vår gode venn Joar fra Skei i Jølster, som er godt kjent i dette området. Sammen kjørte vi den humpete anleggsveien langs Koldedøla 7,2 kilometer fra Tyinholmen og langs nordøstsiden av det regulerte Koldedalsvatnet frem til bommen. Der var det trangt om parkeringsplassene, men vi fant oss en egnet plass langs veikanten. Sekkene ble pakket, og iført bare shorts og T-skjorte fulgte vi veien cirka 1,5 kilometer til vanninntaket der veien stopper. Derfra fulgte vi stien langs Koldedalsvatnet i retning Falketind. Vi forlot stien, krysset Koldedalsbekken og rundet nordvest for Koldedalsvatnet. Etter å ha studert oppgangen ble vi fort enige om å gå opp vest for den markerte og godt synlige bergryggen. Det var godt å slippe ura til fordel for fast snø på disse 500 høydemeterne. Turen opp snøflanken var forholdsvis lettgått til toppryggen vest for Østre Koldedalstinden. Dette var kanskje årets varmeste dag i fjellheimen, og svetten haglet.
Vi fortsatte etter den bløte og spennende snøeggen opp til en luftig berghammer. Det gikk greit uten stegjern, men i kaldere vær er nok både isøks og stegjern obligatorisk her. Berghammeren forserte vi greit med enkel klyving på fast fjell. Herfra fikk vi en lett vandring mot vest langs traversen høyt over Nordre Koldedalsbreen. Det tok ikke mange minuttene før vi kom frem til den bratte sørøstryggen opp til Koldedalstinden (1927 moh.). Ved varden bevilget vi oss en velfortjent pause med glimrende utsikt mot Hjelledalstinden, Falketind og Uranostinden. Deretter slapp vi oss ned vestryggen cirka 150 høydemeter til den brede sadelen mellom Hjelledalstinden og Koldedalstinden. I dette området kunne vi registrere store mengder jernholdig stein med høy egenvekt. Det er ganske interessant og litt uvanlig med slike mengder rødaktig berg. På nytt krysset vi en lettgått snøflanke opp til selve oppgangen. Her var det mye løs og utsatt ur nederst i sørryggen. Etter hvert som vi vant høyde, ble det brattere klyving over berg og store steinblokker. Vi passerte et par utsatte punkter før vi ankom varden på Hjelledalstinden (1989 moh.). Der ventet det oss en ny flott utsikt mot Falketinden og Andrevatnet langt der nede i Koldedalen. Idet vi satte oss ned til lunsj, dukket plutselig en polsk fjellkar frem. Han hadde tatt turen opp fra Hjelledalen, en klart lengre og tyngre tur, og han hadde brukt sju timer til toppen. Etter en hyggelig prat og en time på toppen returnerte vi ned samme rute til sadelen mellom toppene. Nede ved det jernholdige berget puttet vi et par steiner i sekken før vi fortsatte. Her bestemte vi oss for å følge fotspor ned snøbreen mellom dagens to topper. Vi krysset både berg, ur og snøflanker i den nordvendte fjellsiden over Koldedalen. I kaldere vær er stegjern og isøks en selvfølge i denne skyggesiden! Vel nede traff vi flere som hadde vært på Falketinden og sikkert hatt den samme fine opplevelsen som oss. Tilbake på Tyinholmen kunne vi under middagen nyte synet av fjellet vårt mens kveldssola farget toppen.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Årdal kommune i Sogn og Fjordane
HØYDE: Hjelledalstinden 1989 moh. og Koldedalstinden 1927 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Hjelledalstinden 690 m og Koldedalstinden 135 m
UTGANGSPUNKT: Koldedalsvatnet 1200 moh.
LENGDE: 13 km tur-retur
TID: 7–8 timer tur-retur
STIGNING: 1038 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Svart
GPS-KOORDINATER: Hjelledalstinden 32V 451800 6804230 og Koldedalstinden 32V 452588 6803718