Ølfjellet - Saltdal (05.06.2013)  5

Start point Kjemåga stasjon (373m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ølfjellet (1,751m) 05.06.2013

Norges største pf-topper
5.6.2013

TIL TOPPS I NASJONALPARKEN
Saltdal kommune ligger i Nordland med Rognan som største tettsted innerst i Skjerstadfjorden og Saltdalsfjorden. Saltdalen er kjent for sitt tørre og stabile innlandsklima med varme somre og kaldt vintervær. Gjennom Saltdalen renner Saltdalselva nesten parallelt med E6, og her går også Nordlandsbanen. Junkerdalen er en sidedal til Saltdalen og strekker seg helt inn mot fjellområdet Graddis og svenskegrensen. I Saltdal finnes flere naturreservater og to nasjonalparker. Junkerdal nasjonalpark (682 kvadratkilometer) ble opprettet i 2004 og har store uberørte villmarksområder mot Sverige i øst. Saltdals høyeste fjell er Nuorttasavllo (1768 moh.), som også er høyest i Junkerdal nasjonalpark. I vår forrige bok, Norges beste toppturer, beskrev vi turen til Nuorttasavllo, som vi besteg i 2008. Saltfjellet og Svartisen nasjonalpark er Norges nest største i areal etter Hardangervidda nasjonalpark. Parken strekker seg fra fjord til fjell, og polarsirkelen krysser den søndre delen. Ølfjellet er med sine 1751 meter det høyeste fjellet i nasjonalparken og det trettende høyeste fjellet i Nordland fylke. Sommeren 2013 prioriterte jeg å bistå Tare Teksum på hans ferd fra Lindesnes til Nordkapp. Denne dagen var det «vaktskifte» i gruppa, og dermed ble det en etterlengtet topptur. Jeg svingte av fra E6 litt nord for Storjord Nasjonalparksenter der det er skiltet til Kjemåga og Addjek. Krysset deretter brua og kjørte cirka fem kilometer opp Skardjolia til parkeringsplassen ved Kjemåga stasjon (373 moh.). På den andre siden av jernbanelinja starter en rødmerket sti som går mot Kjemåga i sør. Valgte imidlertid å gå småbratt opp lia de første 100 høydemeterne. Fra cirka 500 moh var det naturlig å gå i en rett linje over vidda nord for Addjekelva. Terrenget var slakt og lettgått i cirka tre kilometer før den neste stigningen sør for Nertind. Fra cirka 1000 moh ble det dreining mot nordvest med dagens mål i front. Jeg var heldig og kunne benytte snøflankene frem til foten av den sørvendte ryggen. Fortsatte bratt opp steinura de neste 500 høydemeterne med litt klyving i øvre del. Siste rest av skylaget forsvant idet høyeste punkt på Ørfjellet ble nådd. På toppen var det blikkstille og en eventyrlig utsikt. Etter litt påfyll ble det retur ned svaene i østryggen, noe som er klart best når underlaget er tørt. Tilbake på Kjemåga stasjon kom jeg i prat med en hyggelig kar. Han ringte like godt kona nede i bygda, og hun ordnet med både kaffe og gode smørbrød. Dette ble nok sommerens beste lunsjpause og helt uventet. Jeg fikk nytt overskudd og kunne dermed sette kursen mot Solvågtinden, hvor nye 1500 høydemeter ventet.
(Fra boka: Norges beste kremtopper.).

ØLFJELLETer en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

SALTFJELLET & SVARTISEN nasjonalpark ble åpnet i 1989. Området liggere lengst nord på Helgeland ved polarsirkelen. Svartisen består av vestbreen og østbreen, som er delt av Vesterdalen. Nasjonalparken har mange merkede turstier, blant annet den gamle telegrafruta mellom Rana og Saltdal som på 1860-tallet var opprettet for å knyttet Nord- og Sør-Norge sammen med en telegraflinje.

Kjemåga stasjon

STED: Saltdal kommune i Nordland
HØYDE: 1751 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1073 m
UTGANGSPUNKT: Kjemåga 375 moh.