Storklumpen - Grane (28.05.2013)

Start point Slavvasshytta (250m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Grønfjellet (811m) 28.05.2013
Storklumpen (1,293m) 28.05.2013

Norges største pf-topper
28.5.2013

Fra Svenningdalen kjørte jeg Vestersivegen nordover til veidelingen mot Stavvassdalen. Fortsatte 5.8 km og parkerte ved info-tavla før brua. Siden det var sent på kvelden valgte jeg å overnatte i bilen. Startet kl. 6.00 neste morgen fra Stavvasshytta, som ligger kun 100 meter fra p-plassen. Fant ingen sti gjennom tettvokst bjørkekratt til snaufjellet. Var først innom Grønfjellet (811) før nedgangen til skaret (726 moh). Herfra ble det brukbart skiføre opp en lang og fin snøflanke til Storklumpen (1293). Trimpost ved varden. Best utsikt mot Vistkjerringa, som er høyeste fjell i Vevelstad kommune.

LOMSDAL & VISTEN nasjonalpark ble opprettet i 2009. Et unikt stykke Helgelandsnatur som strekker seg fra fjord til høyfjellet. Området består av juv, tinder, innsjøer, grotter og fosser. Vistenfjorden er den lengste fjordarmen som skjærer seg helt inn til Aursletta.. Utkantene av parken har en del stier, men oppe i høyfjellet må man selv finne fram i terrenget.