Røysdalsnuten - Notodden, Seljord (30.04.2013)

Start point Grimås (750m)
Characteristic Ski trip
Ascents Røysdalsnuten (1,291m) 30.04.2013

Norges største pf-topper
30.4.2013

VEST PÅ LIFJELL
Fra Seljord sentrum er det en halvtimes biltur langs Grunningsdalsveien (avgift) opp til Grimås. Etter et lite snødryss dagen før lå alt til rette for en optimal skitur vest på Lifjell. Fra parkeringsplassen går en rødmerket sommerrute bratt opp gjennom dalføret til øvre Tvitjønnan. Kjekt var det å kunne følge et gammelt scooterspor forbi Grøntjønn (1048 moh.) og Vesle Tjorbuvatn frem til Tjorbu (1075 moh.). I dette området forsvant det varme vårværet og ble erstattet av litt sur og kald nordavind. Vi forlot scootersporet og dreide på skrå opp til Kvitbekk ved Årstaultjønni (1112 moh.). Den videre ruta gikk bratt opp en markert renne i fjellsiden nord for Årstaultjønni. Det var kanskje ikke så merkelig at en flokk hvitkledde ryper hadde søkt le akkurat her. Godt innpakket i vindtette klær fortsatte vi over fjellryggen til Røydalsnuten (1291 moh.), som er høyeste punkt på Tjorbufjell. Den fine utsiktstoppen ligger på grensen mellom Notodden og Seljord kommuner. Etter å ha signert i gjesteboka ble det en rask retur ned til mindre vind ved Årstaultjønni. Vi valgte å runde nord for Tjorbu og skled slakt ned til idylliske Bekkestaul. Vi avsluttet med herlig skikjøring, hvor det nederst i skogen var antydning til gjennomslagsføre. En lengre variant av vår tur er Lifjell på langs mellom Grimås, Hollane og Jønnbu. Turen er 25 km lang og går i et bølgende og vakkert fjellterreng. Underveis er det muligheter for kaffe og vafler på Hollane seter (859 moh.). Setra fra 1600-tallet holder åpent i helgene fra februar og ut vintersesongen. Her er det også 30 sengeplasser fordelt på hyttene Turisthytta, Seterbua og Steinhytta.

MARTNA OG STOR STÅHEI
Dyrsku’n i Seljord er en årlig folkefest med 75 000 besøkende og 550 utstillere. Fesjået startet i 1866 og har utviklet seg til et betydelig handelsmarked. Her er også rekonstruert en husmannsplass med navnet «Sterke-Nils-tunet». Det påstås at Nils, som var født i 1720, løftet en stein på 560 kilo.
(Fra boka Norges beste familietopper).

STED: Seljord og Notodden kommuner i Telemark
HØYDE: 1291 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 598 m
UTGANGSPUNKT: Grimås 765 moh.
LENGDE: 12 km tur-retur
TID: 4–5 timer tur-retur
STIGNING: 890 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Middels tung
GPS-KOORDINATER: 32v 487511 6597842
KARTBLAD: 031 Gaustatoppen

Missing title

Written by siroho 30.04.2013 23:03

Flotte bilder fra mitt turområde. Artig å se at dere også finner Telemarkstopper. Jeg så dere på TV i går, følger med, dere er noen gode forbilder. Flott å se at det fortsatt er godt med snø på Lifjell. Jeg håper på skitur i samme området med da litt mer østover før snøen går. Dere skulle ha fått med dere Grimaren også. Den toppen dere ser bak bilen. Den ryggen er en litt artig sak.

Sv:

Written by otto 01.05.2013 08:37

God morgen fra Vrådal. Vi trives stort sett de fleste plasser i landet. Fint her i Telemark. Blir til i morgen da beste været er her i området. I morgen frister det med Skorve hvis det går an å kjøre opp dalen. Blir du med..meldt knallvær. Hilsen oss