Høyest i Røst (18.08.2007)  5

Start point Austdalsbukta (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Feskarhjembakken (9m) 18.08.2007
Storfjellet Røst (259m) 18.08.2007

Kommunetopper
18.8.2007

I Bodø tok vi Kato Air til Røst. Idun på bryggehotellet ordnet båtskyss i all hast. Noen minutter senere kom Halstein og Frode. Vi 4 satte kursen forbi Vedøya til sydspissen på Storfjellet. Hoppet i land ved hytta i Austdalsbukta. Halstein passet båten mens Frode ble med på topptur. Vi fulgte gressrenna bratt opp fjellsiden over Lundefuglens reirplasser. Frode fortalte at fuglene forlot ungene dette året av mangel på småsild. Stas var det å nå varden på Storfjellet (259). Eksotisk utsikt mot Nykene og Skomvær i sør. Halstein hadde kaffen klar og vi fikk en ekstra rundtur i øyriket. På Røst bor det ca 650 personer og hovednæringen er tørrfisk til Italia. Ca 550 båter leverer fiske-fangsten på øya. Det ble også en sykkeltur til høyeste punkt på Røstlandet. Avsluttet oppholdet med fiskesuppe og pils. Takk til Idun, Halstein og Frode .