Store Bentsjordtinden - Malangshalvøya (09.10.2012)

Start point Vollstad (2m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 09.10.2012
Durmålstinden (1,145m) 09.10.2012

Norges største pf-topper
9.10.2012

Ytterst på Malangshalvøya stiger Store Bentsjordtinden til værs. Fjellet, som er godt synlig fra Tromsø by har en imponerende utsikt mot fjord og fjell i ytre strøk, og er samtidig halvøyas høyeste fjell. Etter ei natt i Tromsø kjørte Otto og sønnen Paal André over Kvaløya til den undersjøiske Ryaforbindelsen. På den andre siden av Straumsfjorden fortsatte vi cirka ni kilometer til Vollstad og parkerte i en parkeringslomme like ved kaia og et tørrfiskstativ. Det var ikke skiltet til toppen, så dermed tok vi sjansen og spaserte gjennom gårdstunet ved et hvitmalt hus. Her traff vi innehaveren, som ikke var helt fornøyd med all trafikken over eiendommen hans. Men fyren var hyggelig og kunne fortelle at en god, skiltet sti starter ovenfor huset. Dermed ble det en grei start på turen opp gjennom skogbåndet til snaufjellet. Paal André valgte etterhvert å kutte ruta bratt opp til ei godt synlig renne ovenfor Bogfjellet. Otto fortsatte på skrå etter normalruta, som dreide i en bue sør for Sandhaugen. Videre gikk han opp Aksla fra nordvest til et forholdsvis lettgått parti hvor Paal André ventet. Høstens første nysnø hadde lagt seg ned til cirka 900 moh. og ga en fin stemning i høyfjellet. I samlet lag kunne vi ta fatt på den siste stigningen opp steinura til Store Bentsjordtinden (1168 moh.). Vi fant en notisblokk i et syltetøyglass ved varden og skrev oss inn. Etter litt fotografering og en kort matpause fortsatte vi over traversen til den 20 meter lavere Durmålstinden. Vi returnerte ned normalruta, som var det beste og greieste valget. (Fra boka: Norges beste kremtopper.).

BENTSJORDTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.