Dønna - Nordland (03.10.2012)  5

Start point Einvika (10m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Dønnmannen (856m) 03.10.2012

Kommunetopper - Øytopper
3.10.2012

HØYEST I DØNNA
Dønnamannen er det høyeste fjellet i Dønna kommune i Nordland, på den sørlige delen av øya Dønna på Helgelandskysten. Toppen er på 858 meter og har glattskurte, bratte sider og store steinurer ved foten. På nordsiden går fjellet nesten loddrett opp, og her er det bare klatrere som kan ta seg frem. Navnet Dønnamannen har fjellet fått fordi det i profil fra nordøst minner tydelig om en mann som ligger der på ryggen. Derav også navnene Nasen og Leppa. Fra toppen har du Helgelandskystens kanskje flotteste utsikt. På en klar dag kan du se Lofotveggen og Okstindan.
Vi har besteget Dønnamannen to ganger med to forskjellige utgangspunkter. Første gang startet vi i Teistadvika 9 km fra ferjeleiet. Hefra går det T-merket sti helt til topps, og det er god standard på stien. Vi holdt et jevnt tempo de 800 høydemeterne til fortoppen. Den første delen er relativt slak gjennom glissen skogen og opp gjennom en stor steinur, men i det siste partiet bratner det til. I det øverste henget ligger det et langt tau. Så følges ryggen opp til varden på Haka. Her er det kasse og bok og flott utsikt, blant annet mot Sandnessjøen. De fleste snur nok her etter å ha skrevet seg inn i boka, men dette er ikke det høyeste punktet. Det er Leppa, og for å komme dit gikk vi over et høydedrag på en til dels smal rygg. Vi fikk imidlertid bare et kort opphold der siden tåka hadde kommet, og gikk ned igjen samme vei.
Den andre gangen vi skulle på Dønnamannen, kom vi også med ferja fra Sandnessjøen, men kjørte nesten 14 km sørover mot Herøy og parkerte på parkeringsplassen der det var skiltet Hagen/Dønnamannen. Herfra fulgte vi først kyststien til den idylliske bukta ved Hagen, hvor det står bare grunnmurene igjen etter tidligere bosetning. Videre gikk ruta oppover mot øst langs bekken i den frodige dalen. Vi fylte flaskene med friskt vann og mesket oss med blåbær og krekling. Vi skremte også opp en flokk ryper av den feite sorten. Veivalget videre var den østligste ruta som går lengst inn i dalen. Den var meget godt merket, ja, kanskje litt for mye rødmerking enkelte plasser. Ruta passerte oppgangen til Nasen og videre opp gjennom et par klyveskar og den bratte sørryggen og så opp til den luftige varden på Leppa. Her var det kjempeutsikt både mot De syv søstre, Vega, Træna, Lovund og nordover mot blant annet Hestmannen og Tomma. Vi synes spesielt Lovund er et flott fjell. Så sa sola takk for seg, og vi fulgte merket rute mot Nasen/Hagen (som er en enklere rute både opp og ned) og videre ned i dalen.
(Fra boka Norges beste toppturer).