Spjøten - Spenstig avslutning (23.09.2012)  5

Start point Spjøten Nordvest (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Spjøten (130m) 23.09.2012

Øytopper
23.9.2012

SISTE ØYTOPP
Etter flere års aktiv samling av øytopper var det bare sistemann, nr. 400, som sto igjen. At det skulle bli toppunktet på den vesle øya Spjøten i Bø i Vesterålen, var litt tilfeldig. Spjøten ligger litt sør for Nykvåg i Bø, og ved lavvann kan man gå tørrskodd over sundet fra storebror Engenyken, som ligger på 172 moh.! Øya er ubebodd, men i tidligere tider ble det hentet gress til husdyra fra øya. Her ute ble det ikke plukket bær, men kanskje egg. Den kjente stranda i Sandvikbukta ved fv. 915 ligger rett innenfor Spjøten. Vi valgte imidlertid å leie oss båtskyss for å komme ut til øya. Navnet betyr visstnok «Spydet», og det passet bra. Både på kartet og på avstand i kikkert hadde vi sett at Spjøten er en skikkelig råtass av en øy, med stupbratte fjellsider hele veien rundt. Med båt kunne vi lettere finne det beste angrepspunktet før vi gikk i land. Endelig 23. september 2012 lå det meste til rette for en bestigning selv om været langt fra var det beste. Kvelden før møtte vi Geir Rune Holm på Bø hotell i et skikkelig «møkkavær». Han hadde vært med oss på Nonstinden (Lille Molla), Wilhelmstind (Mosken) og Stjernetinden (Flakstad) tidligere og betydde en vesentlig forsterkning av laget. Vi tre kjørte fv. 820 til Rise og videre til båthavna i Eidet, hvor skysskaren Olav Eliassen var klar for å ta oss med på en kvalmende «husketur» i båt. Vi kjørte ut Eidspollen til ei bukt på nordvestsiden av den spisse og høyreiste Spjøten. I kraftig regnvær og høye bølger føler man seg liten i en 16 fots båt, men størrelsen egnet seg godt til å komme inn til land på Spjøten. Vel inne i bukta tok vi sats og hoppet i land på glatte svaberg.
TIL TOPPS MED ISØKSER
Turen opp den første gressryggen gikk kjapt, selv om den var full av hull og fugledritt. Ca. 90 moh. var det imidlertid stopp, vi rigget til en standplass og startet på det som skulle bli en heftig klatretur. Fjellet var bratt og såpeglatt, mose og gresstuster skulle ikke belastes mye før de «prellet» av. Sikringene ble satt tett. Geir Rune, som har besteget Svolværgeita over 300 hundre ganger, tok seg god tid. Smart nok hadde han tatt med seg to isøkser, og de kom godt med for å få feste oppover gresspartiene. Andre standplass ble satt på en hylle over en markert renne hundre loddrette meter over et «frådende» hav. Over oss seilte en flokk måser som nok undret seg på hva vi hadde på øya deres å gjøre. Regnværet hadde stoppet, men vi så og kjente at vinden økte. Vi kunne også se hvordan båten med Olav om bord danset rundt i de skummende bølgene under oss. Men opp skulle vi, først en 70 graders helling til et lite utspring, som vi rundet. Fjellet er på en måte bygget opp av store blokker og hyller som en må bevege seg rundt og mellom. Noen av steinene var nokså ustabile. Røttene fra noen einebusker som hadde klort seg fast rett under toppen, kom godt med som håndtak da vi tok oss over den siste kneiken. Det var rett og slett herlig da vi kom oss innpå gressplatået der Geir Rune satt og gliste mens han tauet oss inn. Geir Rune fikk æren av å sette beinet på toppunktet. Øyprosjeket varte i 45 måneder, hvor vi benyttet 105 private båt-skysser langs norskekysten.
(Fra boka Norges beste toppturer).

Såpeglatt over berget
Oppgang i renna mot vest
Standplass 2
Luftig mot toppen
Kom en artig kommentar pr tlf
"Steike ta" dette var spennende
Sundet som gjør Spjøten til en tidevannsøy
Så lav, men så stor
Luftig rapell
Frådende hav
Ulendt der Lundefuglen har sine groper
Takk for

Takk for den.!!

Godt jobba!

Written by trondos 25.09.2012 22:06

Gratulerer med vel gjennomført begge to! Håper selvfølgelig å se dere her nord igjen en dag. Mange topper igjen her.

Sv: Godt jobba!

Written by innerdal 25.09.2012 22:37

Tusen takk for det. SELVFØLGELIG kommer vi tilbake til til ditt område. Vi har tilgode en skikkelig tur med deg. Hvis du og din fru er i området vårt så er dere velkommen til god mat og drikke.

ILI

Gratulerer!

Written by Olepetter 25.09.2012 14:31

Skal si dere har stått på! At du har vært engasjert i øytopprosjektet, har gjort at jeg har kunnet sneket meg over deg på wwv-listas 2000-metre i år. Jeg nyter det så lenge det varer! :)

Sv: Gratulerer!

Written by otto 25.09.2012 20:36

Det er jo bra..Trives utmerket på Peakbook og det er det flere som gjør. Fikk med meg noen 1000 metringer på Syv Søstre i dag. Drøy tur og det ble 6 av 7..

Gratulerer så masse !

Written by Snilen 25.09.2012 08:39

Hvad nuh?

Blir nasjonstopper neste prosjekt, det er bare et par hundre av dem !

Hilsen fra Palmekysten

Sv: Gratulerer så masse !

Written by otto 25.09.2012 20:31

Nasjonstopper..tror ikke det. Der er du best i klassen.! Øytopplista over 1000 meter dvs kun 62 stk og mange er allerede tatt. Noen av disse er kommunetopper som Møysalen osv.

TOPPTRIM OPPDAL

Written by TERJES 25.09.2012 02:27

Gratulerer Inger Lise og Otto. Hvis dere ønsker noen lokale Oppdalstopper, så er fristen for å ta de ni TOPPTRIMtoppene

31.10.12. Jeg tok de tre Bronsetoppene i august, på tur heim fra Rondane. (Kanskje har dere allerede tatt dem?)

Sv: TOPPTRIM OPPDAL

Written by otto 25.09.2012 20:33

Si meg har du flyttet til Oppdal...I hjembygda samles det langsomt. Dessuten er Oppdalstoppene best på ski..Gi lyd fra deg når du er i bygda.

wow!

Written by hmsv1 24.09.2012 18:29

Jeg er utrolig imponert! Har visste ikke om øytopp prosjekt, men jeg har sett mange tur-artikkeler og bilder fra deg, og få masse inspirasjon å følge et slikt prosjekt! Gratulerer til dere begge :-)

Sv: wow!

Written by otto 24.09.2012 23:50

Takk for det. Måtte finne på noe utenom det vanlige og da ble det øylista. Bor man ved kysten er det et fint tidsfordriv om vinteren..!

Gratulerer så masse!!!!

Written by mortenh 24.09.2012 17:06

Gratulerer så masse fra meg også. Dere er vanvittige. Etter å ha vært blant de første til å bestige alle kommunetoppene, er dere nå definitivt de første til å gjennomføre dette maratonprosjektet. Vel blåst. Ser det har vært en fantastisk sluttspurt dere har hatt.

Rapporten skulle hatt et stort bilde av toppen i innledningen, men spennende en mass så det i alle fall ut på denne vesle øya.

Til slutt kommer det platte spørsmålet - Hva blir det neste? Alle Norges topper over 500m pf? Eller det store utland?

Sv: Gratulerer så masse!!!!

Written by otto 25.09.2012 00:01

Det blir ikke utenfor Norge topper. Heller ikke lister med stort antall. Har jo noen lister som ikke er fullført. Disse kan vi skyndte oss langsomt med hvis det er mulig.

1. Norske kremtopper

2. 2000 pf 30

3. Pf 1000

4. Øytoppere over 1000..

Får bytte ut et par bilder på rapporten må jo ha med champis flaska....

Et imponerende prosjekt!!

Written by JoSo 24.09.2012 09:07

GRATULERER til Otto & Inger Lise! Det har vært flott å følge dere via vakre bilder (stort sett i strålende solskinn!) og hørt fortellingene om naturen, kulturen og menneskene dere har møtt underveis. Samtidig vemodig at jeg selv ikke kunne delta denne gang.. Må imidlertid være ærlig med at dette store eventyret er langt over min rekkevidde både med hensyn til tid og kostnader. Velkommen til Oppdal & feiring med middag m.m.! Gleder meg også til å ha dere mere tilgjengelig for felles turopplevelser i vårt eget nærmiljø igjen!

Sv: Et imponerende prosjekt!!

Written by otto 25.09.2012 20:37

Ser frem til middagen på torsdag og noe attåt..

Ord blir overflødige

Written by 500fjell 23.09.2012 22:01

Gratulerer så masse med å ha tatt alle øytoppene langs norskekysten. Utrolig imponert over ståpåviljen deres og all logistikken som dere har måtte ordne for å komme ut til disse toppene. Tenker nok at det også var godt å komme i mål, det er alltid med ambivalente følelser man avslutter en slik liste, på den ene siden har man hele tiden hatt fast turmål å gå etter, men på en annen side er det også kjekt å kunne ha frihet til å finne nye og spennede turmål, det være seg her i fedrelandet eller ute i den store verden. Gratulerer igjen, og håper vi kan treffes over en topptur om ikke så altfor lenge!:)

Sv: Ord blir overflødige

Written by otto 23.09.2012 22:57

Takk for det Sondre. Reisen langs norskekysten har vært et eventyr. Bare tenk alle historiene vi har fått fra lokalbefolkningen langs den flotte norskekysten. 105 private båtskysser og ikke sjøsyk en gang..! Nord Norge stikker av med seieren på dette prosjektet. Flott at vi kan dele alle disse opplevelsene på PEAKBOOK...

Hjerteligste gratulasjoner!

Written by knutsverre 23.09.2012 20:26

Gratulerer så mye med komplett øytopp-liste, Otto! Utrolig imponerende. Dere har virkelig stått på! Det blir nok lenge til andre når dette målet (unntatt kanskje Inger Lise da ...)

Sv: Hjerteligste gratulasjoner

Written by otto 23.09.2012 23:06

Takker og bukker. Har nesten vært en heltidsjobb dette. Rå avsluttningen og Spjøten (spydet) viste ingen nåde værmessig. Det er ikke bestandig størrelsen det kommer an på. Dette var en heftig topp på kun 130 meter. Kanskje besøkt av noen eggsamlere på 1800 tallet noe jeg tviler på....